For ikke lenge siden måtte Lundblad operere stemmebåndet, og hun forberedte seg mentalt på at hun måtte omskoleres.

I stedet ble stemmen enda bedre etter operasjonen, og nå er hun altså nominert for sin rolletolkning av Maria Von Trapp i musikalen «The Sound of music» som går for fulle hus på Trøndelag Teater.

– Jeg har vært så langt nede på grunn av problemene med stemmen, så dette er veldig stas. Fra å ligge under kniven og bekymre meg for karrieren, til at musikalen både blir en kritiker- og publikumssuksess som i sin tur toppes med en Hedda-nominasjon, er ikke annet enn helt fantastisk. Jeg har nesten ikke ord, jubler Lundblad som var til stede under pressekonferansen på Nationaltheatret i Oslo tirsdag formiddag.

– Sterk periode

Trøndelag Teater markerer seg til gagns med ni nominasjoner. I fjor ble teatret en storvinner under årets Heddaprisutdeling og kunne ta med fem priser hjem. Hvor mange som går til Trondheim i år, får vi først vite under utdelingen i juni. Men med ni nominasjoner, er det gode sjanser for nye teaterpriser. Mangeårig teateranmelder for Adressevisen, Martin Nordvik, sitter i Hedda-juryen og mener det ikke er noen tilfeldighet at Trøndelag Teater gjør det så godt.

– Teatret er inn i en veldig sterk periode, de markerer seg både når det gjelder nytolkninger av klassikere og satsing på moderne dramatikk. Teatret har et veldig godt ensemble, og de gjør som RBK - de spiller hverandre gode, mener Nordvik.

Ifølge juryleder Andreas Wiese har det vært tidvis vært sterk uenighet innad i juryen under arbeidet med nominasjonene.

– Men disse uenighetene handler ikke om geografi, men om hva hver av jurymedlemmene mener er gode teaterprestasjoner. Ikke for det, jeg har naturlig nok et hjerte for Trøndelag Teater og gleder meg over at de får så mange nominasjoner, sier Martin Nordvik.

Elsker Trøndelag Teater

Regissør Tyra Tønnessen var også til stede under presentasjonen på Nationaltheatret. Hun er involvert i fem av nominasjonene til Trøndelag Teater, blant annet er hun nominert i kategorien beste regi for forestillingen «Når vi døde våkner» av Henrik Ibsen. Hun er i godt selskap, de andre nominerte er Kjersti Horn («Hamlet»/Shakespeare/Rogaland Teater) og Hanne Tømta («Tre søstre»/Tsjekhov/Nationaltheatret).

– Dette er veldig hyggelig både for meg og teatret. Jeg elsker å jobbe for Trøndelag Teater! Og det koster fordi jeg bor i Oslo og må forlate familien, men Trøndelag Teater er det eneste teatret jeg er villig til å ofre det for. I Trondheim er de villige til å prøve ut nye ting, kompetansen er høy og skuespillerne gode, roser Tønnessen.

«Når de døde våkner» ble også nominert til årets forestilling, mens «Påguglen» - som Tønnessen både har regi på og som hun har skrevet sammen med Jovan Pavlovic - er nominert til årets barneforestilling.

– Jeg var veldig fornøyd med begge forestillingene, og det er svært gledelig at «Påfuglen» som er et hjertebarn og galskapsprosjekt er nominert. Vi brukte kun åtte uker på å skrive og sette opp stykket.

– Helt rå

Teatersjef Kristian Seltun gleder seg over alle nominasjonene, og er imponert over Tønnessen.

– At hun er involvert i fem av de ni nominasjonene, sier mye om kvaliteten på den dama der. Tyra har Trøndelag Teater som sitt favoritteater, og det synes på oppsetningene, sier Seltun.

Han trekker også fram nominasjonen til scenograf Bård Lie Thorbjørnsen for scenografien på «Når vi døde våkner».

– Den var helt rå og jeg er ikke overrasket over at han er nominert.

Teatersjefen har også mye godt å si om Silje Lundblad.

– Hun er både en enormt god skuespiller og synger svært bra, en meget sjelden kominasjon. Jeg hadde eksempelvis store problemer med å finne en erstatter for Silje den gangen hun gikk ut i mammapermisjon.

Mangeårig teateranmelder for Adressevisen, Martin Nordvik, sitter i Hedda-juryen og mener det ikke er noen tilfeldighet at Trøndelag Teater gjør det så godt. Foto: Therese Alice Sanne