Musikkspillet «Lady Arbuthnott – Frua på Elverhøy» ble en klassiker som ingen trodde var mulig da den ble vist for første gang på scenen i Hovshall på Sunndalsøra i 1996.

Mye takket være Mette Bjørbekks overbevisende tolkning av rollen som Hon. Mrs. Barbara Arbuthnott, som levde sitt liv i Sunndal i perioden 1866 til sin død i 1904.

18. juni er det klart for årets premiere av musikkspillet, som det er solgt rundt 60 000 billetter til de siste 20 årene. Det er fortsatt billetter igjen til årets forestilling.

Slo gnister

Ingen trodde at musikkspillet ville leve i 20 år da det ble satt opp i 1996. Perspektivet var tre til fem år, men i noen intense måneder klaffet det meste. Kjemien mellom tekstforfatter Stig Nilsson og komponist Lars Ramsøy-Halle stemte. Og mellom hovedrolleinnehaver Mette Bjørbekk og Reidar Sørensen, som tolket Arbuthnotts forretningsfører Lars Hoaas, slo det gnister. Noe så til de grader.

– Helt avgjørende er det at forestillingen får sitt naturlige midtpunkt, og Mette Bjørbekk har den nødvendige autoritet i spillet. Det er aldri tvil om hvem som er hovedpersonen når hun er på scenen, skrev Adresseavisens teateranmelder Martin Nordvik etter urpremieren på musikkspillet.

Bjørbekk fylte skoene til Ladyen – og leverte forestilling etter forestilling i fem år med stadig voksende autoritet.

Marginene er små i teaterverdenen. Det er vinn eller forsvinn. Mette Bjørbekks sterke tolkning av Ladyen, en kvinne med mange fasetter, har ført til at historien om den britiske kvinnes kontrastfylte liv lever videre.

– Ja, det er det liten tvil om. Det er imponerende og utrolig å tenke på at hun turte å ta på seg en så krevende rolle. Vi vil aldri glemme verken Mette eller hennes fabelaktige tolkning av Ladyen, sier leder av JazzåTeateret, Anne-Bente Skare, til Adresseavisen. Teateret vil hylle hennes innsats under 20 årsjubileet om noen uker.

Også tidligere produsent for musikkspillet, Kristen Ramsøy-Halle, som i dag leder Dokkhuset Scene, understreker at Mette Bjørbekk var et «fantastisk valg» som hovedrolleinnehaver.

– Hun hadde store kvaliteter, helt på nivå med hennes profesjonelle kolleger i landet. Ladyen var – og er – en svært krevende rolle. Mette behersket å formidle hele spektret av følelser av den sammensatte karakteren i manus og musikk, sier Ramsøy-Halle.

Skapte rollen

Kulissene skifter mellom overklassens liv i Skottland, fattigfolket i Sunndal, livet på Elverhøy og luksuriøse reiser til Baden Baden og Roma. Scenografien til internasjonalt kjente Jon Kristians Alsaker tar fortsatt pusten fra de fleste, og publikum fatter nesten ikke at det går an å forflytte seg fra Skottland til låven på Grødal ved å trekke et gigantisk teppe over halve salen.

Glede og sorg, kjærlighet og tragedie. Historien om Sunndalens ukronede dronning har alt et godt drama skal ha.

– Men først og fremst er dette en historie om hvordan Barbara prøvde å finne kjærligheten, mente Mette Bjørbekk, som på mange måter skapte rollen for 20 år siden.

Tirsdag sovnet hun inn ved St. Olavs Hospital, i byen hun bodde de siste årene av sitt liv. Begravelsesseremonien skjer i Hov kirke på Sunndalsøra fredag 5. juni.