- Det beste eksempelet er kanskje Highasakite som utdannet seg her og ble regnet som trondheimsband før de flyttet til Oslo, sier King George (VIII), eller George Ofori, som han egentlig heter.

Selv mener den 22 år gamle artisten og produsenten at musikere som bor i Trondheim har et ansvar for å vise at det går an å ha en karriere i byen.

- Vi som er i Trondheim må legge til rette for at de yngre artistene innser at det er mulig. Det er et ansvar for oss som er den bølgen nå: Å skape bredde for dem. Hiphop-miljøet i Trondheim har alltid vært litt så som så, men vi jobber hardt for å samle det, sier Ofori.

Selv fant han likesinnede på ungdomsklubber som Kulturhuset ISAK og kompetansesenteret Koncept. Han har signert med det nyetablerte pr- og musikkmanagementet Attack Music, som har artister som Qalifa og Saria i stallen og nylig arrangerte Trondheim Cypher på Torget i Trondheim. Intensjonen var å vise frem urban musikk fra Trondheim, samle miljøet og fortelle at det er en bevegelse i gang.

Egen kroningsseremoni

Ofori er aktuell med «Coronation – Part1: Ceremony», en utgivelse som består av to EP-er. Del 2, «Reception» er ventet i høst, og utgivelsene utgjør en del av det han selv kaller en kroningsseremoni.

- Historisk sett har det eksistert syv konger ved navn George i Storbritannia, så jeg tenkte det ville være fint å bli den åttende. Dessverre ble det litt ødelagt da Kate og William fikk en baby som de kalte George, men det går bra. Jeg er TONO-registrert, ler Ofori.

Trønderen spøker kanskje med pseudonymet sitt, men han blir seriøs når han snakker om artistkarrieren. For til tross for at han har gitt ut musikk før og stadig forer Internett med remikser av artister som Lana Del Rey og The Fjords, mener Ofori at det først er med «Coronation» han har funnet sitt uttrykk.

- Det er en mørk EP med stemningsbasert musikk. Jeg sampler mye i låtene mine, og det er ikke tilfeldig. Samplingene er der for å pushe en historie eller en stemning.

Ofori er opptatt av relasjoner mellom mennesker og «Coronation» inneholder blant annet historier om tilgivelse og forsoning. Mest av alt handler det likevel om kjærlighet og angst i lydbilder som stadig sender nikk til rapperen Drake, som er Oforis selvutnevnte forbilde.

- Hva er det som er så bra med Drake?

- Han formidler historier på en kul måte. Han forsvinner inn i et bestemt tankemønster, og det er akkurat det jeg har lyst til å gjøre: Å produsere noe man lever seg inn i. Han har en introvert måte å lage musikk på, og det synes jeg er veldig stilig.

- Er det en fare for å skyve publikum fra seg når man er introvert?

- Det kommer an på hvor man vil med musikken. Hvis du ønsker at folk skal like musikken din er du nødt til å appellere til folk. Jeg har lyst til å fortelle historier, og jeg vil at folk skal bli med inn i mitt sinn. Det er alltid en fare for at du ikke får den kontakten du vil med publikum, men hvis man har en god historie, vil de bli med.

Ønsker å utfordre

Nå som «Ceremony» er sluppet, er Ofori i gang med å ferdigstille del to. Artisten forteller at han har ønsket å holde på den samme stemningen, men at stilen likevel blir annerledes og mer utfordrende på den andre delen.

- Jeg tar flere risker både beat- og tekstmessig. Hvis en etablert artist hadde gitt den ut hadde han kanskje vært redd for å miste fans, men her tror jeg at det er nødvendig. «Reception» blir likevel en verdig slutt.

- Hvorfor er EP-en delt opp?

- Jeg hadde ikke lyst til å lage et album enda. Når jeg skal lage et album skal jeg være så god at det skal være null stress. Nå føler jeg at et album nærmest hadde vært litt frekt. Jeg elsker musikk så mye at jeg ønsker å bygge meg opp. Innen albumet skal folk vite hva de kan forvente av meg. Da blir målet å overgå forventningene.

- Mange av ideene mine kommer fra drømmer. De er ofte lange, fargerike og sterke, forteller King George (VIII) Foto: Kristine Lindebø