Om Olavsfestdagene og Pstereo er blant dem som vil miste sine avtaler, er ennå ikke avgjort.

- Per i dag har vi ikke vært i samtale med de to aktørene om dette. De siste årene har vi gjort nye avtaler årlig, og de har fått informasjon om at vi er i en endringsfase, sier Konsernsjef Ståle Gjersvold i Trønderenergi.

LES PÅ PLUSS: Trønderenergi kutter sponsorstøtte

Trønderenergi sponser aktører innen idrett, kultur og samfunnsengasjement i fylket med betydelige beløp. Nå er konsernet i ferd med å endre sin sponsorstrategi, og fram mot oktober skal hele sponsorporteføljen gjennomgås.

Viktig hovedsponsor

- Vi har et stort samfunnsansvar for å bidra og nå ønsker vi å bruke vårt ansvar på andre områder, spesielt innen nyskapningsmiljøet i Trondheim og NTNU, studenter og breddeaktivitet. Vi ønsker å bruke midlene våre mer effektivt.

Både Olavsfestdagene og Pstereofestivalen har hatt Trønderenergi som hovedsponsor i flere år. Hverken festivalene eller sponsor ønsker å gå ut med hvor store beløp festivalene mottar. Nå sier Gjersvold at Trønderenergi kanskje har gjort sin oppgave.

LES PÅ PLUSS: Suksess for Pstereo

- De har begge blitt så store suksesser at vi føler oss komfortable med å gå ut dersom vi bestemmer oss for det, sier Gjersvold som føler seg trygg på at kulturaktørene står trygt og godt på egne ben.

- Olavsfestdagene og Pstereo er to gode produkter som betyr mye for byen og det burde ikke være vanskelig for dem å få nye sponsorer, legger han til.

- Vil dere fase ut sponsoravtalene eller gå helt ut med en gang?

- Vi vil avslutte ved avtaleperiodens utløp dersom vi finner ut at vi skal avslutte sponsoravtalene. De aktørene vi har dialog med vil bli orientert i forkant. sier Gjersvold.

Vil støtte mindre aktører

Gjennom Barnas Energiandel og Festivalsommer sponser Trønderenergi flere mindre kulturaktører i Sør-Trøndelag årlig. Det vil energiselskapet fortsette med.

- De som søker gjennom Trønderenergis sponsorordninger vil forhåpentligvis ikke merke endringene i like stor grad. Vi støtter aktivitet og bredde i hele fylket, og det vil vi fortsette med.

Det er de større kulturaktørene som kan risikere å miste sine avtaler. Gjersvold mener konsernets sponsorordning de siste årene har blitt for topptung og for lite på breddeaktivitet. Endringene kommer også som en følge av at Trønderenergi ønsker å støtte innovasjon og nyskapning i større grad. Den økonomiske utviklingen i kraftbransjen er også en avgjørende årsak.

- Kraftbransjen har vært nødt til å spare penger de siste årene, vi tjener ikke like mye som før.

Avhengig av sponsorer

Ifølge Pstereo kommer 1,7 millioner av festivalens inntekter fra sponsorer. Trønderenergi er hovedsponsor, og en enormt viktig støttespiller, ifølge markedssjef Bård Flikke i Pstereofestivalen.

- Pstereo er avhengig av både offentlig og private samarbeidspartnere, og det ville vært kritisk for oss om de velger å trekke seg ut, sier Flikke.

Etter hver festival går Pstereo igjennom sine avtaler med festivalens sponsorer.

- Det er klart at de få næringsaktørene som opererer innen musikk og idrett vil få mange henvendelser og jeg skjønner at de har behov for å gå igjennom og se hva de får et utbytte av, sier Flikke.

Vanskelig å skaffe sponsorer

Å skaffe sponsorer er hardt arbeid, ifølge markeds- og sponsorsjef Roar Raaen Aksnes i Olavsfestdagene. Om Trønderenergi trekker seg ut, vil det få konsekvenser for festivalen.

- Trønderenergi er en viktig brikke som har bidratt veldig godt. Vi har hatt en pen økning av samarbeidspartnere de siste årene, men det er tøft arbeid, sier Raaen Aksnes.

- Trønderenergi er en veldig god samarbeidspartner og vi håper selvfølgelig at de blir med videre, legger han til.

Konsernsjef Ståle Gjersvold i Trønderenergi mener Olavsfestdagene og Pstereo er blitt så store suksesser at Trønderenergi føler seg komfortabel med å gå ut dersom konsernet bestemmer oss for det. Foto: MARIANN DYBDAHL