Om Olavsfestdagene og Pstereo er blant dem som vil miste sine avtaler, er ennå ikke avgjort.
- Per i dag har vi ikke vært i samtale med de to aktørene om dette. De siste årene har vi gjort nye avtaler årlig, og de har fått informasjon om at vi er i en endringsfase, sier Konsernsjef Ståle Gjersvold i Trønderenergi.
LES PÅ PLUSS: Trønderenergi kutter sponsorstøtte
Trønderenergi sponser aktører innen idrett, kultur og samfunnsengasjement i fylket med betydelige beløp. Nå er konsernet i ferd med å endre sin sponsorstrategi, og fram mot oktober skal hele sponsorporteføljen gjennomgås.
Viktig hovedsponsor
- Vi har et stort samfunnsansvar for å bidra og nå ønsker vi å bruke vårt ansvar på andre områder, spesielt innen nyskapningsmiljøet i Trondheim og NTNU, studenter og breddeaktivitet. Vi ønsker å bruke midlene våre mer effektivt.
Både Olavsfestdagene og Pstereofestivalen har hatt Trønderenergi som hovedsponsor i flere år. Hverken festivalene eller sponsor ønsker å gå ut med hvor store beløp festivalene mottar. Nå sier Gjersvold at Trønderenergi kanskje har gjort sin oppgave.
LES PÅ PLUSS: Suksess for Pstereo
- De har begge blitt så store suksesser at vi føler oss komfortable med å gå ut dersom vi bestemmer oss for det, sier Gjersvold som føler seg trygg på at kulturaktørene står trygt og godt på egne ben.
- Olavsfestdagene og Pstereo er to gode produkter som betyr mye for byen og det burde ikke være vanskelig for dem å få nye sponsorer, legger han til.
- Vil dere fase ut sponsoravtalene eller gå helt ut med en gang?
- Vi vil avslutte ved avtaleperiodens utløp dersom vi finner ut at vi skal avslutte sponsoravtalene. De aktørene vi har dialog med vil bli orientert i forkant. sier Gjersvold.
Vil støtte mindre aktører
Gjennom Barnas Energiandel og Festivalsommer sponser Trønderenergi flere mindre kulturaktører i Sør-Trøndelag årlig. Det vil energiselskapet fortsette med.
- De som søker gjennom Trønderenergis sponsorordninger vil forhåpentligvis ikke merke endringene i like stor grad. Vi støtter aktivitet og bredde i hele fylket, og det vil vi fortsette med.
Det er de større kulturaktørene som kan risikere å miste sine avtaler. Gjersvold mener konsernets sponsorordning de siste årene har blitt for topptung og for lite på breddeaktivitet. Endringene kommer også som en følge av at Trønderenergi ønsker å støtte innovasjon og nyskapning i større grad. Den økonomiske utviklingen i kraftbransjen er også en avgjørende årsak.
- Kraftbransjen har vært nødt til å spare penger de siste årene, vi tjener ikke like mye som før.
- Kulturen i Norge er blitt mett
Avhengig av sponsorer
Ifølge Pstereo kommer 1,7 millioner av festivalens inntekter fra sponsorer. Trønderenergi er hovedsponsor, og en enormt viktig støttespiller, ifølge markedssjef Bård Flikke i Pstereofestivalen.
- Pstereo er avhengig av både offentlig og private samarbeidspartnere, og det ville vært kritisk for oss om de velger å trekke seg ut, sier Flikke.
Etter hver festival går Pstereo igjennom sine avtaler med festivalens sponsorer.
- Det er klart at de få næringsaktørene som opererer innen musikk og idrett vil få mange henvendelser og jeg skjønner at de har behov for å gå igjennom og se hva de får et utbytte av, sier Flikke.
Vanskelig å skaffe sponsorer
Å skaffe sponsorer er hardt arbeid, ifølge markeds- og sponsorsjef Roar Raaen Aksnes i Olavsfestdagene. Om Trønderenergi trekker seg ut, vil det få konsekvenser for festivalen.
Millionoverskudd til Olavsfestdagene
- Trønderenergi er en viktig brikke som har bidratt veldig godt. Vi har hatt en pen økning av samarbeidspartnere de siste årene, men det er tøft arbeid, sier Raaen Aksnes.
- Trønderenergi er en veldig god samarbeidspartner og vi håper selvfølgelig at de blir med videre, legger han til.