Edinburgh er (mener jeg) en av de fineste byene i Europa. Blant annet derfor minner den meg om Trondheim. Men også i blandingen av historisk forankret egenverdi og nesten like historisk forankret outsiderposisjon; i og med at den foreholder seg til et dobbelt sett med storebrødre (London, Glasgow).

Og så har Edinburgh en fantastisk kulturfestival i august. Edinburgh-festivalen er Storbritannias viktigste. Og det er ikke først og fremst på grunn av den offisielle festivalen (som er flott nok), men underskogen av arrangement som har limt seg fast i årene løp og siden 1947 vært definert som en egen festival. Edinburgh Festival Fringe er samlet mye større enn Edinburgh International Festival, til sammen er de uslåelige. I de tre siste ukene av august hvert år koker Edinburgh av det beste av det nye innen drama og dans, klassisk og pop, humor og visuell kunst.

Etter at Olavsfestdagene spisset programmet sitt i retning sitt knutepunkt-fundament, har jeg tenkt at det burde etableres en fringe festival i Trondheim samme uka. Å la jazzkonserter runde av fine festivaldager var fint den gang det var innenfor festivalkonseptet. Kunne Trondheim jazzfestival forlenget denne tradisjonen? Kan andre ta ansvaret for den såkalte «folkefest»-delen av gamle Olavsfestdagene?

LES KRONIKK: Hva er det Olavsfestdagene holder på med - og hvorfor?

Og hvorfor stoppe der?

Det har vært flere og mer vellykkede kulturarrangementene i Trondheim i august enn noen gang. En serie popkonserter på Sverresborg, folkelig teater på Sverresborg og Bakklandet. Hall Of Fame-utdeling på Rockheim. Pstereo med tredagers program fra neste år. Store kulturelle begivenheter på Stiklestad og Røros, Hommelvik og Skatval.

Hvis en utfordret sentrale institusjoner som Kammermusikkfestivalen og UKA, Barokkfestivalen OG litteraturfestivalen ÆÅ om å legge et enkeltarrangement til perioden?

LES PLUSSKOMMENTAR: Selv Pstereo-folket ønsker å danse

Enn om en utfordret Trøndelag Teater til én høyprofilert satsing i forkant av høstprogrammet, og Kunstmuseet, Kunstforeningen, Symfoniorkestret, TrondheimSolistene, Trondheim Jazzorkester, Trondheim Voices, musikkteatermiljøet og byens nye profesjonelle kor det samme? Hva med å hvert år la en profilert rockemusiker kuratere en minifestival?

Trondheim ville kokt ikke bare under Olavsfestdagene og uka de nye studentene kommer, men også i perioden mellom.

Hadde ikke det til sammen blitt noe veldig flott? Og er det egentlig veldig vanskelig å få til?