- En utstilling av dette slaget trenger ikke nødvendigvis å lykkes, men i år er vi så heldige at spørsmålene møtes og finner gjenklang i hverandre.

Det ser nesten ut som om det er et kuratert sveip over samtiden, sier direktør Johan Börjesson ved Trondheim Kunstmuseum.

Torsdag åpnet utstillingen tilknyttet Lorck Schive kunstpris. Prisen er et samarbeid mellom Christian Lorck Shive og Hustrus legat og Trondheim Kunstmuseum, og deles i år ut for andre gang. Som en del av prisen har de fire nominerte kunstnerne mottatt 150 000 kroner hver for å lage nye verk til utstillingen. Hvem som vinner selve kunstprisen på 500 000 kroner, kunngjøres 12. november.

PLUSS: En prestisjepris kan ikke overses

Selv om uttrykkene varierer fra tegninger og skulpturer til video- og lydinstallasjon, er alle kunstnerne opptatte av store dagsaktuelle tema som flyktningkatastrofen, menneskeverd og reduksjonen av liv i havet.

Kommentar til «Helvete»

Ane Hjort Guttu har laget videoinstallasjonen «Tiden går». Fiksjonsfilmen handler om en kunststudent som starter et kunstprosjekt der hun setter seg ned for å tigge på gata sammen med rumenske Bianca. Filmen tar opp sentrale spørsmål om kunst og politikk som Hjort Guttu mener alle kunstnere før eller siden stiller seg.

- Jeg synes det er fint at alle arbeidene i utstillingen framstår som så engasjerte. Det sier noe om at det er spørsmål som folk er opptatt av, mener hun.

PLUSS: Trondheim kan få felles museum for kunst og design

Vanessa Bairds tegninger dekker tre vegger fra tak til gulv i samme som rom relieffet «Helvete» av Gustav Vigeland. «I don’t want to be anywhere, but here I am» viser blant annet mennesker som ligger og flyter i bølgene.

-Jeg syntes det ble litt voldsomt i starten, men nå er dette et vanlig syn. Det ble mer aktuelt enn jeg hadde trodd, forklarer Baird. Også Snorre Ytterstads installasjon «Vaiere og strenger» er en kommentar til flyktningkatastrofen. Vaierne og jekketaljene er strukket mellom veggene i overlyssalen, slik publikum må bøye seg under for å komme videre inn i rommet.

PLUSS: Nøden på Hamburg H

- Det er en emosjonell og fysisk reaksjon på det som skjer ved grenser. Jeg ville at publikum skulle gjøre den bevegelsen, som en barriere du må forholde deg til, sier Ytterstad som bidrar med ytterligere to installasjoner i utstillingen.

PLUSS: Rapport fra et mørkere Tyskland

Livet som forsvinner

Lydinstallasjonen «The Wanderer» består av lyder fra undervannsinsekter, krepsdyr, fisk og hval. Jana Winderen har vært opptatt av livet i vann siden hun som sjuåring fikk boka «SOS for jorden».

- Vi snakker om de samme temaene i dag. Siden 70-tallet har halvparten av biomangfoldet i havet forsvunnet, forteller hun.

PLUSS: App-opptur på Ila-loft

Winderen har reist over hele verden for å gjøre undervanns-opptak. Hun er opptatt av ting som ligger utenfor vår persepsjon, og som kan bidra til å øke forståelsen vår.

- Lydforurensing skapt av oss er et stort problem. Når jeg gjør opptak er det vanligvis klokka tre-fire på natta, for å unngå støy av for eksempel skipstrafikk. Det er vanskelige tilstander for veldig mange i verden, ikke minst dyrene, avslutter hun.

Vanessa Bairds tegninger dekker tre vegger fra tak til gulv i samme som rom relieffet «Helvete» av Gustav Vigeland. Foto: jens petter søraa
Ane Hjort Guttu har laget videoinstallasjonen «Tiden går». Fiksjonsfilmen handler om en kunststudent som starter et kunstprosjekt der hun setter seg ned for å tigge på gata sammen med rumenske Bianca. Foto: jens petter søraa
Snorre Ytterstads installasjon «Vaiere og strenger» er en kommentar til flyktningkatastrofen. Foto: jens petter søraa
Jana Winderens lydinstallasjon «The Wanderer» består av lyder fra undervannsinsekter, krepsdyr, fisk og hval. Foto: jens petter søraa