– Man får energi av være i prosessen av å lage en låt, sier artist og låtskriver Maylen Rusti.

– Det er ikke vanlig for meg å lage ferdige låter med full produksjon hver dag i to uker. Det kan være ganske stress, men samtidig føles det veldig bra å merke at man kan produsere så mange ideer på så kort tid, legger hun til.

Det er andre dagen av den internasjonale delen av låtskriversamlingen Song Expo, og i Fjordgata benyttes hver ledige kvadratmeter av kreative musikere. Rusti har blitt med videre fra den nasjonale delen av Song Expo. Over fire dager får hun og de andre deltakerne mulighet til å samarbeide med låtskrivere og produsenter fra hele verden.

I små rom sitter ivrige musikere og synger, spiller bruddstykker av toner eller snakker om låta de er i ferd med å lage. Det er liv overalt, og to etasjer er fylt av vennlige svensker, konsentrerte briter og koreanere med norsk sjokolade i armene.

Ønsker Song Expo i London

– Akkurat nå arbeider vi med et spor for Asia, sier Mari Myrholt. Hun sitter i et lite studio og arbeider med tre andre musikere.

– Det gir mer struktur å vite hvilket marked man ønsker å selge en låt til, forteller hun. Samtidig er Myholt usikker på om det finnes en klar retning mot Asia.

– Det er ingen som vet. Vi har det bare gøy og gjør så mye artige og sprø ting som mulig før vi setter det i kontekst.

Blant låtskriverne dette året deltar Chad Hugo fra Neptunes og Che Pope som blant annet har skrevet og produsert for Kanye West, Jay-Z og Lauryn Hill. I tillegg er det mange viktige utgivere og representanter fra plateselskap som lurer i gangene. De er på jakt etter nye talenter og låter som kan selges til markeder i Asia, USA og Europa. En av de viktigste tilstede er Paul Kennedy. Kennedy driver managementet «1 2 One management» og er blant annet mannen som ga Stargate sitt første internasjonale oppdrag. For ham er Trondheim en helt spesiell by, og han har deltatt på hver eneste Song Expo. Han forteller at sammensetningen av ungt, urørt talent og erfarne låtskrivere er unik.

– Det er fire talenter i et rom, og det spiller ingen rolle hvem som har gjort hva, ettersom opphavsretten splittes i fire uansett. Man må legge fra seg eventuelle holdninger ved døra. Når man skal skape magi, har man ikke tid til stjernenykker, stadfester han. Kennedy mener Song Expo er den beste samlingen han har deltatt på. –Jeg vil få Song Expo til London, sier han, og ser fullstendig oppriktig ut.

Frøder-syndromet

– Det er veldig kult hvis det blir en cut og sånn, men jeg har ikke innstilt meg på at det er låtskriver for andre som er min greie, forteller Katrin Frøder. Hun opplevde suksess med singelen «Stockholm Syndrome» etter å ha deltatt på Song Expo i 2012. Frøder og Rusti har tatt en pause, og diskuterer viktigheten av å delta på arrangementet. Begge slipper snart debutalbum og er opptatt av egen artistkarriere, samtidig som de setter pris på erfaringen samlingen gir.

– Dette er et mekka for de som vil være låtskrivere, men jeg vil kanskje inn i en annen bransje, sier Frøder. Rusti mener at det uansett er fordelaktig å møte så mange kontakter.

– Man jobber med mange flinke produsenter. Noen er mer i min «alley» enn andre. Kanskje kan jeg bruke dem for min egen karriere, funderer hun.

Frøder nikker bekreftende.

– Kanskje jeg skal finne flere Syndrome, flirer hun.

– The Frøder Syndrome.

Synger for et marked: - Akkurat nå arbeider vi med et spor for Asia sier Mari Myrholt, her med André Lindal. Foto: Kristian Helgesen, Adresseavisen
Paul Kennedy driver managementet «1 2 One management» og er mannen som ga Stargate sitt første internasjonale oppdrag. Denne uka er han i Trondheim. Foto: Kristian Helgesen, Adresseavisen