Molde: – Jeg trives best når det er litt farlig. Når man tar sjanser, kan det gå dårlig, men det skaper også muligheter for at noe veldig fint kan skje.

Det sier Sidsel Endresen (62).

Under Moldejazz mandag kveld sang hun en tvers gjennom improvisert konsert sammen med fem håndplukkede musikere. Onsdag kveld ble hun gjenforent med Christian Wallumrød og Helge Sten, sistnevnte opprinnelig fra Røros, i trioen Merriwrinkle, som ikke har spilt sammen på syv, åtte år. Torsdag kveld opptrer hun sammen med gitarist Stian Westerhus. Fredag står hun på scenen med Jan Bang og Erik Honoré.

De fire konsertene er helt ulike, men Endresen går uansett på scenen med samme innstilling: Ingenting er forberedt. Hun har ingen plan og har heller ikke øvd med musikerne på forhånd. Alt skal skje i øyeblikket, og alt er improvisert.

Grundige analyser

– Men det betyr ikke at jeg er lat. Det ligger mye arbeid bak. Jeg tar med meg alt jeg har gjort som sanger og musiker inn i disse konsertene og hører stadig gjennom opptak av egne konserter for å analysere hva jeg kan gjøre bedre. Jeg lærer hele tiden og befinner meg i en utviklingsprosess jeg trives godt med, sier hun.

Endresen var først skeptisk da hun ble spurt om å være såkalt «artist in residence» i Molde. Hun var redd for at det kunne forplikte henne til å stille opp i sammenhenger der hun ikke var bekvem. Da hun fikk beskjed om at hun sto helt fritt til å velge prosjekter, nølte hun likevel ikke med å si ja.

– Her i Molde får jeg denne uka anledning til arbeide sammen med musikere som jeg er svært glad i, sier hun.

Utforsker mulighetene

Endresen hadde tidlig i karrieren hadde stor suksess med pop-jazz i bandet Chipahua og med Jon Eberson Group. «Jive Talking» ble en gigantisk hit tidlig på 80-tallet, men hun har knapt nok sunget låten siden den gangen.

Siden den gangen har hun gått i en helt annen retning. Hun er nå en dristig improvisator og benytter enhver anledning til å utforske hva som er mulig å uttrykke med stemmebånd og kropp.

– Jeg må ut på dypt vann. Enkelte ganger kan det resultere i musikk som jeg slett ikke er fornøyd med. Andre ganger skaper vi musikk på scenen som gir meg stor tilfredsstillelse og som jeg håper publikum kan glede seg over. Jeg vet at det vi gjør kan være krevende, men vi vil ingen noe vondt, sier hun og ler.

Slår over i trøndersk

I løpet av intervjuet slår hun flere ganger over i trønderske uttrykk, siden hun snakker med en trøndersk journalist. Endresen ble født i Trondheim og bodde i byen til hun var fire år.

Da flyttet familien til England og datteren ble språklig preget av trønderske foreldre og engelske omgivelser, inntil de bosatte seg i Oslo på 1970-tallet.

Nå er hun der hun vil være, både musikalsk og personlig.

Blir mer fleksibel

– Siden jeg jobber så mye med improvisasjon, preger det også livet mitt. Det gjør meg mer fleksibel, og jeg er ikke nervøs for uforutsette hendelser.

– Så hvis flyet er innstilt eller forsinket og du ikke rekker konserten, er ikke det noe problem?

– Nei. Da må vi bare finne andre løsninger.

Ikke en tone er komponert på forhånd. Festivalartist Sidsel Endresen spiller fire konserter i Molde denne uka og alt er fullstendig improvisert. Foto: jens petter søraa