Sommeren er høysesong for festivaler og spel i Trøndelag. Likevel står mange hotellsenger tomme.

Trøndelag må markedsføres bedre, mener gruppeleder for Høyre i fylkestinget i Sør-Trøndelag, Thorild Aarbergsbotten, og for Nord-Trøndelag, Frode Revhaug.

– Altfor få fra andre landsdeler kommer til Trøndelag i sommermånedene, det på tross av at det skjer mye spennende her. Det må gjøres enklere for turister å komme til vår landsdel for å oppleve Elden på Røros, Olavsfestdagene, Olsokdagene eller Midnattsoperaen på Steinvikholm, sier Aarbergsbotten.

Hun mener løsningen er å utvikle pakker og drive målrettet salg av kulturopplevelsene.

Trøndelag i pakke

– I første omgang må man tilby pakkeløsninger som for eksempel kan inkludere billetter til flere kulturarrangementer, overnatting, mat og transport. Pakker er en ettertraktet og lettvint løsning for turistene, sier Aarbergsbotten.

Slike prosjekter krever et godt samarbeid mellom aktørene. Aarbergsbotten og Revhaug mener at Trøndelag Reiseliv må ta et overordnet ansvar for å selge inn de historiske festivalene.

– Pakkeløsninger er under utvikling, sier Line Samuelsen, produkt- og markedskoordinator i Trøndelag Reiseliv, et selskap som jobber med å forsterke markedsføringen av Trøndelags reiselivstilbud, med Nord-Trøndelag fylkeskommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune som hovedeiere.

I startfasen

– Vi har begynt å se på dette med pakking av kulturopplevelser. Vi er i gang, men det tar tid, sier Samuelsen.

Hun håper det etter hvert vil bli utviklet flere pakketilbud, men at mye er opp til de som eier produktene.

– Vi henvender oss til aktører i hele Trøndelag. Noen arrangementer egner seg for det regionale markedet, andre for det nasjonale. Vi må finne ut hvilke løsninger som kan fungere, og hvilke som ikke egner seg, sier Samuelsen.

Gjennomfartsregionen Trøndelag

Trøndelag har et stort forbedringspotensial når det gjelder å holde lengre på turistene, slik at de legger igjen mer penger, mener Høyre.

– Mange cruiseturister oppholder seg i Trøndelag i noen få timer. De må få informasjon og tilbud om lett tilgjengelige pakkeløsninger, slik at de kan bli i Trøndelag i noen dager, ikke bare noen timer, sier Revhaug.

Samuelsen mener de har mye å gå på når det handler om å få turistene til å bli i regionen.

– Trøndelag ligger midt i landet og har lenge vært gjennomfartsfylker. Vi må gjøre turistene oppmerksomme på alt det fantastiske de kan oppleve her, sier Samuelsen.

Samarbeid over grensene

Festivalene og spelene er viktige, ikke bare for det lokale kulturlivet, men også for det lokale næringslivet. Trøndelagsfylkene må samarbeide bedre for å skape økonomiske gevinster av kulturarrangementene i regionen, mener de to gruppelederne i Høyre.

– Et slikt samarbeid kan være en god start på en prosess mot et felles og sterkt Trøndelag, sier Aarbergsbotten.