Sett fra Norge virker det som om Harald Zwart er en av de store regigutta i Hollywood, at Joachim Rønning og Espen Sandberg er i ferd med å bli det. Kristofer Hivju er for lengst stjerne og Ingrid Bolsø Berdal og Aksel Hennie vil øyensynlig være på filmverdens lepper etter denne uka.

Siden Liv Ullmann klarte å bli stjerne i Hollywood på 70-tallet, har det med ujevne mellomrom sett ut som om andre nordmenn har vært på vei til å få til noe lignende. Så langt har ikke det slått til.

Det er grunn til å glede seg over flere nordmenn foran og bak kamera i internasjonale filmproduksjoner. Det kan virke som om gleden over å spille i en slags filmens Champions League gir utslag i patriotisk mediejakt etter scoringer, gjerne før kampen er spilt og publikum har fått se filmen.

I går meldte Trønder-Avisa på førstesiden: «Elsker Ingrid i Hercules», med henvisning til fyldig sak om de første internasjonale anmeldelsene av den amerikanske sverd-og-sandal-filmen «Hercules».

Saken kunne like gjerne stått i Adresseavisen, eller hvilken som helst norsk avis. Den er et godt kildebelagt sveip gjennom et knippe internasjonale anmeldelser, med spesielt blikk på omtalene av Bolsø Berdal. At internasjonale kritikere «elsker» henne, er å dra et tittelpoeng vel langt, men det er en ganske vanlig foreteelse i journalistikk generelt.

For lesere av så vel Trønder-Avisa som VG kan filmen «Hercules» fortone seg som en actionfilm med Ingrid Bolsø Berdal og Aksel Hennie, samt en stor amerikaner de færreste på Innherred har hørt om. Forskjellen fra lignende saker på 80- og 90-tallet, er at internett og sosiale medier har gjort det svimlende lett for lesere å selv gå til kildene for slike oppslag.

Da blir det påfallende hvor lite som skrives om nordmennene. Filmen presenteres som en mer eller mindre underholdende popkornfilm av Brett Ratner, med Dwayne «The Rock» Johnson i hovedrollen. Et par anmeldere omtaler Bolsø Berdal i til dels positive ordelag, deriblant det viktige bransjebladet Screen som kaller henne «impressive».

Filmen kan gi Bolsø Berdal og Hennie internasjonalt karriereløft, men da bør den bli publikumssuksess. Den må i så fall trekke mange på kino i helga i USA, samt på de andre markedene den får premiere de neste dagene, hvorav Norge neste helg. I den dårligste kinosommeren i USA på mange år, får den sterk konkurranse av den nye Marvel-filmen «Guardians Of The Galaxxy».

Et mye større, tilsynelatende vaklende norsk Hollywood-eventyr har fått overraskende lite norsk oppmerksomhet denne uka. Kanskje fordi det verken kan presenteres som suksess eller fiasko, men illustrerer hvor kort det er mellom mulig suksess og bakevje i Hollywood.

«Kon-Tiki»-regissørene Joachim Rønning og Espen Sandberg fikk i fjor store oppslag på nyheten om at de skal lage «Pirates Of The Caribbean 5» med planlagt premiere i juli 2015. De sa samtidig fra seg filmatiseringen av Lars Saabye Christensens «Beatles» som snart åpner filmfestivalen i Haugesund. Onsdag kom nyheten om at «Pirates 5» er kraftig utsatt, med planlagt premiere først sommeren 2017.

Norsk suksess i utlandet er stas. I film er det så vanskelig at det er fristende å ta seieren på forskudd. Ukas beste norske vinner i så måte, er Morten Tyldum. Den første Hollywood-filmen til regissøren av «Hodejegerne», krigsthrilleren «The Imitation Game» har blitt tatt ut til åpningsfilm på London Film festival i oktober. Det er ganske stort. I fjor var det «Captain Philips» med Tom Hanks som fikk den æren. Etterpå fikk den seks Oscar-nominasjoner. Det hadde gjort seg om et norsk filmeventyr i USA endte godt også. Så det virkelig ble noe å skrive om.

Liv Ullmann er fortsatt eneste norske stjerne i Hollywood.
Joachim Rønning og Espen Sandberg har fått utsatt sin amerikanske storfilm. Foto: OLE MARTIN WOLD, Adresseavisen