Debatten: Domprost Ragnhild Jepsen i samtaler med fredsarbeider Petter Skauen, utenriksreporter Fredrik Græsvik og Marek Jandali. Foto: Kristian Helgesen, Adresseavisen

Når verden går av hengslene kan det være godt å ha Olavsfestdagene. Slik var det etter terrorangrepene i Norge i 2011. Slik er det nå også, etter en sommer preget av konflikt og terror, og nå altså alarm.

Det var uvant å se væpnet politi under åpningen på Torvet og i Borggården lørdag. To av dem ristet godslig på hodet da en forbipasserende spurte om de hadde sett noen skumle. Trondhjemmere er tross alt ganske gode til å ta det med ro.

Det kan se ut som om den nye direktøren, Petter Myhr, prøver å gi festivalen lavere skuldre. At han selv dro fram gitaren og ledet publikum i allsang i «We shall overcome» ble en enkel, effektiv og sterk demonstrasjon av festivalens relevans, tema og verdier, selv om det ikke trenger bli en årviss tradisjon.

En blanding av høytidelig og uhøytidelig, med korte taler og et par bemerkelsesverdige innslag gjorde åpningen løsere og bedre enn vanlig. Samarbeidet mellom Rasmus Rohde og barn på skolefritidsordningen i Trondheim til «Sangen om rettferdighet» slo an en fin tone som traff ekstra godt i stundens alvor. Ingebjørg Bratlands tolkning av den moderne svenske salmen «Innan Gryningen» ga et festivalhøydepunkt alt i åpningen.

I sin åpningstale hyllet kulturminister Thorhild Widvey Olavsfestdagene for å forene det folkelige med det kirkelige og det kulturelle. Åpningshelga illustrerte at festivalen er mye mer enn popkonserter i Borggården, fra Kjetil Bjørnstads spesialskrevne sangverk til søndagens samtale om tro, håp og rettferdighet i Domen.

Domprost Ragnhild Jepsen hadde klokelig utfordret deltagere i praten i Nidarosdomen søndag kveld til å innlede til hvert sitt begrep. Det ga mer monolog enn dialog, men brakte fram sterke, personlige historier.

Fredsarbeider Petter Skauen fortalte om møter med mennesker i Latin-Amerika som har lært han om å tro: «helt inn i døden». Den syriske musikeren og komponisten Malek Jandali spurte en lydhør forsamling: «Hva er mer umoralsk og umenneskelig enn å skade barn?».

Utenriksreporter Fredrik Græsvik svarte«nei på domprostens spørsmål om han tror på rettferdighet. _ Jeg tror ikke vi er i stad til å gjøre denne verden rettferdig. Det er for mye ondskap. Min oppgave er å fortelle om de uskyldige som lider, sa han og hevdet at objektiv journalistikk finnes ikke.

Det som sitter sterkest etter ei åpningshelg som tyder på at de spenstigste arrangementene på festivalen i år foregår i Nidarosdomen, er en kort historie fra syriske Jandali. Om en 4-åring hardt skadd på et operasjonsbord i Syria som sier til legen: «Jeg skal fortelle Gud alt sammen».

Jazzåpning: Trondheim Voices var et av årets tilbud under Olavsfestdagenes åpningsdag. Foto: KIM NYGÅRD
Politi i gatene: Ingen grunn til å føle seg utrygg så lenge terrortrusselen gjelder. Politiet var mannsterkt tilstede i byen og det var få skumle å se. Foto: KIM NYGÅRD