Men den som tar turen til Tyskland for å prøve seg på banen, bør være over snittet interessert i bilkjøring.

- Det var både skremmende og frydefullt på samme tid. Det ligger en magisk aura rundt hele banen. Ja, selv veggene på hotellene som ligger ved Nürburgring gir fra seg denne spennende utstrålingen. Dette må bare oppleves, sier en svært engasjert Bjarne Reistad i Trondheim.

51-åringen besøkte Nürburgring for andre gang I fjor. Da deltok jeg i Oldtimer Grand Prix, og kjørte min 78-modell Alfa Romeo. Dette løpet gikk på GP-Strecke, som er den nyeste delen av Nürburgring. De «ordinære turistturene» går på die Nordschleife.

Nær 200 km/t i gammel Alfa Romeo

Mange forbinder bilkjøring i Tyskland med høy fart på Autobahn. Med 18 svinger og stedvis smal bredde på GP-Strecke, er det noe helt annet å kjøre på en lukket Nürburgring enn på en trefelts Autobahn. Å kjøre fort på Autobahn føles bare godt og trygt i forhold til banekjøringen, ifølge Reistad.

- En Alfa Romeo-veteran er langt fra verdens raskeste bil, men jeg var nær 200 km/t, sier han.

LES PÅ PLUSS: - Bra å få rast fra seg på bane

Nürburgring har et stort antall «blinde» svinger. Du vet ikke hva som venter deg i eller rett etter svingen. Skal du kjøre på Nürburgring, kan du lære deg veldig mye av banen gjennom tv-spill.

Det eneste du ikke får særlig føling med på tv-skjermen, er høydeforskjellene på banen. I tillegg til realistiske tv-spill, kan du få tak i videofilmer om banen. Lær deg gjerne historien om de to sløyfene som utgjør Nürburgring. Da har du en kjempefordel den dagen du står klar til å kjøre inn gjennom portene til løpsbanen, sier Reistad. Han forteller at det finnes trondhjemmere som har sin egen Porsche stående i Tyskland, kun for bruk på Nürburgring.

Må følge med like mye bak som foran

Skal du kjøre med egen bil, må du være helt sikker på at bilen din er i tipp topp teknisk stand. Er bilen og du selv klar for noen runder, er neste skritt å sjekke kalenderen på nuerburgring.de. Og det kan være lurt å bestille hotellrom i god tid.

- Du kan ta det rolig og kjøre rundt som en prest i en ordinær familiebil. Men være klar over at andre kommer i rakettfart. Du må følge med like mye bak som foran din egen bil.

- Hva er den største tabben man kan gjøre?

Å ikke følge med. Her kan du ikke sitte med mobiltelefon eller høre på favorittmusikken. Full skjerping gjelder hele tiden.

- Adrenalinkick

Reistad forteller at noen kjører en runde eller to på banen, bare for å ha prøvd. Men de aller fleste opplever et adrenalinkick som de bare må har mer av.

- Jo raskere bil du har, jo mer spennende blir det. Du er jo racerbilsjåfør idet du kjører ut på banen. Men for all del, ikke tro du er verdensmester på den første runden. Reistad anbefaler alle å ta et teorikurs på forhånd. Det er kyndige folk som forteller deg hvordan kjøringen foregår. En del av kurset kan være at du får en ledebil til å vise deg sporvalg på banen. Alt du lærer på dette kurset, kan du ta med deg til andre løpsbaner eller til den ordinære kjøringen på norske veier.

Men har du kjørt på Nürburgring, er det neppe noen annen bane i verden som slår den kjøringen, mener Reistad. Nürburgring troner nok øverst av alle verdens racingbaner.

Kan være julegave

Er kona, kjæresten eller bestefar helt bilgæren? Da kan et besøk på den legendariske banen Nürburgring være den perfekte julegaven.

Stirling Moss, Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna, Jackie Stewart og Michael Schumacher. Smak på navnene. De har alle kjørt på Nürburgring. Der Formel 1-bilene brøler avsted, har du eller andre i familien sjansen til selv å gi full gass på en av verdens mest kjente racingbaner. På den tyske bilbanen har nemlig privatpersoner adgang til å kjøre med sin egen bil på lukket bane.

Prisen for denne noe spesielle julegaven starter på vel 250 norske kroner for en runde på Nordsløyfen, eller 15 minutter på Grand Prix-banen. Spørsmålet er om det holder med én runde, og om du i tillegg bør bake inn reise og hotell i gavepakken.

Det grønne helvete

Nürburgring ligger sør for Köln, ikke langt fra grensen til Belgia. Banen ble anlagt i 1927 og gjennom årene har den blitt endret flere ganger frem til dagens Nordschleife og Grand Prix-bane. Banen kalles også Det grønne helvete, et navn Jackie Stewart var opphav til. Turistkjøringen er som regel på den 20,8 km lange Nordsløyfen, men det er også mulig å få prøvd seg på den 5,1 km lange Grand Prix-banen.

Mulighetene er mange og man kan selv velge ut fra en omfattende meny på nettsiden nuerburgring.de.

- Dessverre skjer det ulykker på banen, også dødsulykker. Da jeg kjørte i fjor, var det en ulykke på banen. Heldigvis gikk det ikke liv ved den ulykken. Men beveger man seg ut på banen, skal man vite at det kan gå galt, sier Bjarne Reistad.

Taxi-tur

Tar du med din Toyota Avensis med VH-skilt eller onkels XN-registrerte Opel Astra, kan du starte med én runde til 250 kroner. Legger du 20 000 kroner på bordet, kan du få opplæring i en Formel-bil og samtidig ta lisens for å kjøre slike biler.

Vil ha du opplevelsen på banen, men ikke ønsker å kjøre selv? Med 400 hestekrefter under panseret kan du få ditt livs heftigste taxitur. Taxituren koster over 2000 kroner, og er trolig mye dyrere enn de drosjeturene du er vant til hjemme i Trøndelag. Men så går det vesentlig raskere med Ring-Taxi. Det gjelder bare å klamre seg fast og stole på den profesjonelle sjåføren.

Får du Sabine Schmitz som sjåfør, vil hun gi deg ditt livs råeste og raskeste taxitur.

Dyrt å vrake

Tenker du å bruke en ordinær utleiebil på racingbanen, bør du sjekke om utleieselskapet tillater kjøring på lukket bane. Fotografene rundt banen er mange, og får bilutleiefirmaet snusen i at du har vært utpå Nürburgring med deres leiebil, sliter du skikkelig. Selv om du ikke har bulket.

Det kan derfor være mye tryggere å leie en Toyota GT86 eller en Suzuki Swift Sport på selve Nürburg-ring, fremfor en Porsche 911 på flyplassen. Uansett hva du velger, må du vite hva du risikerer å måtte betale om du vraker leiebilen.

Lukket bane

Noe annet er det om du tar med din egen bil fra Norge.

Ole Irgens, kommunikasjonssjef hos Tryg forsik-ring, opplyser at bilens forsikring gjelder, i alle fall så lenge kjøringen ikke skjer i forbindelse med deltagelse eller trening til hastighetsløp eller fartsprøver. Irgens forteller at de har hatt kun én skadesak fra kjøring på lukket bane, og der ble skaden dekket fullt ut.

Hos Tryg gjelder reiseforsikringen, så lenge kjøringen ikke defineres som utøvelse av motorsport med bil.

- Selv om man kjører på lukket bane, må man bruke hodet, poengteres det fra Tryg.

If skadeforsikring opplyser at kaskoskader på egen bil, som oppstår ved banekjøring, ikke dekkes av deres forsikring. Ansvarsskader og personskader som påføres uskyldig tredjepart blir dekket av forsikringen fordi bilansvarsloven per definisjon fortsatt gjelder på Nürburgring, men If søker regress for sine utlegg i slike saker.

De har skjerpet regelverket etter å ha opplevd at kundene har fått skader på nettopp Nürburgring.

Pakketur

Frister Nürburgring, men du er redd for at du tabber deg ut som førstegangsreisende? I så fall finnes det hjelp. Christer Lundem (46) i Fredrikstad var helt bilgal da han i 1997 dro til Tyskland for å prøve banekjøring. Etter de første rundene var han frelst.

Det ble flere tysklandsbesøk, men etter hvert innså jeg at jeg måtte ha instruktør for å lære meg å kjøre sikrere. Nürburgring er en krevende bane, forklarer Christer Lundem.

Å være nybegynner og legge utpå med en Porsche 911 er uansvarlig. Du setter deg selv og omgivelsene i fare, mener han.

Nå har Lundem selv tatt skrittet fullt ut og instruerer andre som vil kjøre på den legendariske tyske banen. Gjennom sitt firma raceunivers.com tar han hvert år med 50-60 nordmenn som ønsker å prøve seg på Nürburgring. En typisk pakkeløsning ligger på 18 000 kroner. Den inkluderer fly fra Oslo, transport og overnatting i Tyskland samt mat og drikke. Kjøring og instruksjon med i prisen.

Ut i naturen

Pakketurene krever at alle må delta på kjøreopplæringen før man selv får slippe til på banen. I tillegg går den første runden med egen instruktør i bilen. Lundem forteller at alle slags mennesker deltar på turene. Fellesnevneren er imidlertid at det er folk som ønsker å oppleve noe helt spesielt som blir med.

Vil du legge inn litt gjørme og skitt fremfor asfalt i pakken under juletreet? I så fall kan du vurdere å gi noen timer i offroadløypa. Her tilbys kjøreopplæring, enten med egen 4x4 eller i leid bil. Eller på en ATV, om din spreke tante har lyst til å kjøre det.

Interaktivt museum

De såkalte Touristenfahrten på Nürburgring kan bli stanset på kort varsel, for eksempel ved kraftig nedbør. I stedet for bare å gå rundt bilen i plaskregnet, og sparke i dekkene, kan du i så fall ta turen innom banens museum. Utstillingen viser biltyper som er kjørt på banen siden 1920-årene og frem til i dag. Kanskje du vil utfordre resten av reisefølget i en dekkskiftkonkurranse på museets Formel-1 bil?

I underetasjen til museet finner du Ring-Kartbahn. Her kan hele familien eller vennegjengen konkurrere med gokarter. Har du med barn, er aldersgrensen åtte år for å slippe ut på banen.

Gokartene er elektrisk drevne, og de leverer minst like godt som om det hadde vært bensinmotor.

Er du redd for at lyden på en elkart blir pinglete? Fortvil ikke, grom V8-lyd på boks sørger for riktig stemning.

Heftig møte: Bjarne Reistad (t.h.) på VIP-standen til Porsche. Her fikk Reistad og Hans Hallbauer (t.v.) møte Porsche-guruen Magnus Walker. Foto: Privat
Lukket kjøring på Nürburgring: Bakerst av de tre bilene kommer tysk politi som selv driver opplæring på kjøring i høy hastighet. Foto: Morten Antonsen
Test: Mercedes tester en ny modell eller utstyr på en eksisterende modell på Nordsløyfen. Foto: Morten Antonsen
Gokart med gromlyd: Olav Skarsem tester el-gokart på Nürburgring Foto: Morten Antonsen
På utstilling: Opel Calibra ITC fra 1995 finnes på museets historiske utstilling. Den har 2,5 liters V6-motor, veier 1040 kg, har 4x4 og presterer 300 km/t. Foto: Morten Antonsen
Banen: Nürburgring Tyskland, et mekka for de bilfrelste. Foto: Robert Kah / imagetrust