Mot slutten av boka viser Lindell mesterklo. For første gang er Lindells faste hovedperson Cato Isaksen tonet helt ned, og er bare en kulisse i handlingen. Den energiske stabeisen av en ung politikvinne Marian Dahle får litt å hanskes med her.

Hun er hardt fysisk skadet og grundig traumatisert etter intense begivenheter i forrige bok i serien, og egentlig sykmeldt, men som en slags glidende overgang får hun i oppgave å se på en såkalt cold case – en uoppklart forsvinningssak med ei lite jente. Seks år gamle Thona forsvant fra en parsellhage i Oslo 15 år tidligere; og som vi selvsagt aner, så vil ikke denne saken holde seg «cold» så veldig lenge.

Marian er inne i en mørk personlig periode; og Lindell har gjort grunnstemning i boka like mørk og kald. Marian drikker tett, leiligheten hennes invaderes av maur, hun er skeptisk til de andre leietakerne i den gamle bygården, og merker at noen har vært inne i leiligheten om natta og flyttet på ting. Eller hva gjorde hun egentlig selv etter at hun tømte ginflaska kvelden før?

Det er ikke greit for leseren å vite hva som foregår i Marians eget hode og hva som er reelle trusler, akkurat som det ikke er greit for Marian å vite hva som foregår i hodet til Thonas traumatiserte mor Annie, parselldamen Myrla Haug, og hennes lurvete sønn Glenn, i sin tid hovedmistenkt for det antatte drapet på Thona.

Parallelt med dette forsvinner folk også i nåtids-Oslo. En vigilantegruppe kidnapper, torturerer og dreper enkeltpersoner med det til felles at de har vært tiltalt men ikke dømt, for seksuelle overgrep mot barn.

Vi følger etterforskningen, og enkeltpersoner blant vitner/mistenkte – samt at vi følger vigilantegruppen. De er anonymisert, inntil cirka 100 sider før slutt, da vi på typisk Lindell-vis får det vi opplever som en løsning på begge krimsakene. Da strammer hun grepet, skaper en intens og klam psykologisk thriller, før hun har noen elegante twister helt på tampen.

Da viser Lindell virkelig mestergrepet – men hun fortjener litt minus både for en vel trang fødsel på spenningen og for språklige klisjeer underveis.