Beetle Dune er i all hovedsak en vanlig Beetle som er stylet opp. Det har Volkswagen gjort med stort hell, for den noe feminine Beetle er blitt en ganske tøff retro-cabriolet. Iallfall sett fra utsiden.

Luftinntak, spoiler, skjermbredding og store hjul skiller den fra en vanlig Beetle, som i sammen-lingning blir litt kjedelig.

Komfort fremfor sportslighet

Selv om bilen er litt høyere i Dune-versjon, er den nok ikke særlig godt egnet til å kjøre i sand. Ei heller har den kjøreegenskaper som appellerer til aktiv kjøring på kurvede landeveier. Det har ikke så mye å si, for kjøregleden er absolutt til stede likevel. Det sørger en god porsjon sjarm for.

Testbilen er utsyrt med DSG-automatkasse og den minste motoren på 1,2 liter. 105 hestekrefter er ikke all verden, men føles tilstrekkelig til cruising og vanlig bruk. Er man ut etter noe heftigere er det faktisk mulig å få Beetle med 220 hestekrefter, men er man ute etter sportslige kjøreopplevelser finnes det bedre alternativer. Biler som Mazda MX-5 og Mini cabriolet er begge morsommere å kjøre, men Beetle Dune har sin forse i sjarm og komfort.

Råtass for spesielt interesserte

Dune kommer både som coupe og cabriolet. Med en utgangspris på 352 100 kroner er Dune cabriolet cirka 30 000 kroner dyrere enn en vanlig Beetle cabriolet, men har et høyere utstyrsnivå. Prisen på Dune cabriolet varierer fra 352 100 til 518 000 kroner avhengig av motor- og girvalg. Over en halv million for en boble er drøyt, men da får du et råskinn med 220 hestekrefter. 1,2-literen kler faktisk bilen ganske godt, selv om 0-100 på 12,1 sekunder vil imponere de færreste.

Spesielt stilig er bilen i spesialfargen «Sandstorm yellow». Vår testbil er noe mer anonym med sin svarte lakk. Likevel gjør det seg med dashbord og sidepaneler hele veien bak i den stilige gulfargen. Dette går også igjen i instrumentpanelet og i sømmer på girvelger, håndbrekk og ratt.

Vinner på sjarmen

Taket kan tas av og på under kjøring opptil 40 km/t. Det går relativt raskt. Like under 10 sekunder da vi målte med den innebygde stoppeklokka på dash-bordet i parkert tilstand.

Støydempinga er overraskende god med taket på. Baksetene er ikke særlig egnet for lengre turer for voksne, men det er ikke det trangeste vi har sittet i heller.

Det flommer ikke over med cabrioleter på det norske markedet, men noen utfordrere har Beetle Dune. Den mest åpenbare er nevnte Mini Cooper cabriolet, som også har en viss retrosjarm over seg. Minien er både kraftigere, raskere og rimeligere enn Beetle. Tar man med ekstrautstyr i beregningen er prisene mer like. Men Beetle, iallfall i Dune-versjon, slår Mini Cooper cabriolet på sjarm og særegenhet.