På en grå bygårdsmurvegg vises en smilende gutt i blå- og hvitstripet genser og mørkeblå bukser. Han svinger seg på en huske som liksom er festet i det skrånende taket. I farten har én av guttens små svarte sko løsnet og er i ferd med å fly ut av scenen. Den er malt med bevegelsesstreker, slik vi kjenner igjen fra tegneseriene. Utenfor bildet stikker det frem litt vegetasjon, og bak folder byens arkitektur seg ut, med sine kjøkkenvinduer og oppganger.

Forleden dag satt det et eldre par ved nabokafébordet mitt. De hadde visst lest i avisen om dette nye veggmaleriet. «Det er jo hyggelig og positivt», sier damen. «Ja jo», sier mannen, «men hva sier det egentlig i omgivelsene? Det blir litt for enkelt for meg.»

At dette bildet både kan karakteriseres som hyggelig, positivt og enkelt i uttrykket, stemmer fint med mitt eget inntrykk. Men én liten detalj i bildet peker seg ut som en effektivt plassert referanse: Den flyvende lille skoen. Jean-Honoré Fragonards maleri «Husken» fra 1767 viser en ung kvinne i en huske. Hun sparker det ene benet i været slik at den lille, rosa kvinneskoen flyr av den nette silkebestrømpede foten - og hennes unge elsker, som lurer i buskene, får en titt innunder foldene i den overdådige silkekjolen. Bildet står som et av rokokkoens mest kjente motiver: et mykt, erotisk og virtuost bilde - en riktig luftig bløtkake av et malerisk motiv.

Se hvordan verket ble til, på Gerhardsens bloggside

Klassiske søyler og tykkfalne figurstatuer er her borte og byttet ut med en grå murvegg. Den frodige middelhavshagen er fraværende og erstattet av enkle trær og busker. Lystne skråblikk og erotiske hint viker for uskyldsren, barnlig og glad lek. Veggmaleriet sier kanskje ikke mer til sine omgivelser enn at barn leker, i byens portrom og gårdsplasser. Men et bilde i offentligheten er ikke bare omgitt av sine umiddelbare fysiske rammer, det kan også ha hele vår visuelle kultur som omgivelse ved å være referanser til andre bilder. Slik kan bilder gis nye tolkninger, en ekstra dimensjon, noe å diskutere. Av og til trengs det bare en lekende innstilling.