Hver lørdag kan du løse fire nye oppgaver. I Trondheimsrebusen skal du komme fram til svaret ved å bruke opplysningene i oppgavene kombinert med kunnskap om Trondheim i nåtid og fortid.

Trondheimsrebusen er en gave fra Trondhjems Historiske Forening (THF) til Adresseavisens 250-årsjubileum. Faghistorikere som også er medlemmer i THF, går god for kvaliteten på det historiske innholdet. Eirik Lien i THF har utarbeidet oppgavene.

Les intervju med Eirik Lien og leder forTrondhjems Historiske forening, Jakob Maliks, her

Ukens oppgaver:

Spørsmål 49: Mange mener den er på feil sted, andre synes det er greit. Uansett drar mange dit likevel, fordi det nesten alltid skjer noe der, mest fysisk. Fikk nytt navn for noen år siden, kanskje for å likne på en slags slektning i sør.

Spørsmål 50: Bygd i en vond og urolig tid for å huse noe som hører til i det våte. Huser i dag noe som må være tørt.

Spørsmål 51: Et område der mange tidligere hadde sitt arbeid som hørtes og syntes. Plassert slik at det var enkelt å bli av med varene de produserte. I dag er det enda flere der, men de aller fleste er der mer permanent og ikke på grunn av arbeidet sitt.

Spørsmål 52: Navnet på området innafor elveslyngen kan være noe overraskende ut fra sin beliggenhet, selv om det er nært et nødvendig element for navnet. Har i dag en helt annen bruk enn det opprinnelige – både sosialt, kulturelt og behagelig.

Slik deltar du:

Oppgavene vil bli publisert på adressa.no og i Ukeadressa hver lørdag i 2017. Ved å sende inn svarene kan du hver uke være med i trekningen om å vinne jubileumsboka «Det sto i Adressa».

Svaret sendes til trondheimsrebus@adresseavisen.noinnen tirsdag kl. 24.00. Svaret på denne ukens oppgaver vil bli publisert sammen med neste ukes Trondheimsrebus.

Her er løsningen på Trondheimsrebusen del 11:

Spørsmål 45: Lokalt organ som fikk et spesielt problem omkring 1930.

Svar: Avisa Nidaros

Denne dagsavisa ble grunnlagt som venstreavis i 1902 av Håkon Løken, som også var avisas redaktør fram til 1910. Han var før det redaktør i «Dagsposten», også en venstreavis. Men eierne av den mente han var for radikal, og han tok derfor med seg staben og etablerte Nidaros i stedet. Nidaros ble en dominerende avis, særlig i landdistriktene.

På 1920-tallet, da fornorskning av bynavn var et heftig tema i Norge, tok Nidaros – naturlig nok – standpunkt for at bynavnet skulle endres til Nidaros. Det ble den knekken som gjorde at avisa aldri seinere kom seg skikkelig på fote igjen. I Trondhjem var det heftig motstand mot å bli påtvunget et nytt «gammelt» bynavn – Nidaros – av Stortinget! Demonstrasjoner og rasende reaksjoner fra nær sagt alle innbyggerne. Redaksjonslokalene til avisa ble til og med angrepet med steinkasting. Det hjalp ikke at byen fra 1. januar 1930 ble hetende Nidaros i et og et halvt år før navnet ble endret nesten tilbake igjen, til Trondheim.

De første åra etter krigen hadde den et opplag på ca 13 000. Den gikk konkurs i 1957, men oppstod kort etter som søndagsavis, fra 1959 som ukeavis. I 1972 fulgte den Det liberale folkepartiet etter splittelsen av Venstre på landsmøtet på Røros. Fram mot å bli rekonstruert som «Trondheimsavisa» (en skjebnens ironi?) i 1989, ble den i ulike utgiverkonstellasjoner slått konkurs både i 1987 og 1988.

Avisa – uansett navn – er nå historie.

Spørsmål 46: Viktig vannbasert kontakt til og fra Trondheim. Revolusjonerte kontakten nordover. Byen har hatt den helt fra første dag.

Svar: Hurtigruta

Etablert i 1893 for å sikre stabil posttransport til og fra Nord-Norge. Det revolusjonerende var at den seilte døgnkontinuerlig, altså også om natta. Initiativtakeren kaptein Richard With fra Stokmarknes seilte opp ruta i dagslys, noterte tid, seilingsretninger og posisjoner opp mot fyr og andre sjømerker, slik at det skulle være trygt å seile også i mørket. Med dampskip var det mulig å holde stabil fart. Flere dampskipsselskap gikk sammen om Hurtigruta, bl a NFDS. Første tur la ut fra Trondheim 2. juli 1893 med Hammerfest som mål. Richard With førte den første skuta, D/S Vesteraalen fra Vesteraalske DS. Det var naturlig å starte i Trondheim, siden det var jernbaneforbindelse med Kristiania her (Rørosbanen i 1877), og en kunne laste om post direkte mellom tog og båt.

I dag går Hurtigruta i fast rute mellom Bergen og Kirkenes, 11 døgn fram og tilbake, med 11 skip. Den følger stort sett samme leia som Richard With stakk ut i 1893.

Spørsmål 47: Langvarig kontaktvirksomhet med nærmeste utenverden på det våte. Omorganisert og fusjonert flere ganger, men har hele tida beholdt den viktigste delen av navnet.

Svar: Fosen Trafikklag

Fosens Aktie Dampskibsselskab ble etablert i 1904, men var basert på andre lokale selskap som i flere tiår hadde drevet båttrafikk, i Hemne og Uttrøndelag. Allerede i 1874 var fosenbåten «Nidaros» i drift, men tilhørte redere i Trondheim. Trafikken økte mellom Trondheim og fosenbygdene, med flere båter eid av ulike små dampskipsselskap. Samordning av det ble til fusjonen Fosen Trafikklag i 1957. De tok i bruk nye transportmidler: bilferger, hydrofoil, hurtigbåter, busser som dekket ikke bare trafikken mellom Trondheim og bygdene på indre og ytre Fosen, men utvidet til andre områder.

I dag er det gjennom fusjoner blitt et av de store trafikkselskapene i Norge, FosenNamsos Sjø.

Spørsmål 48: Kort kollektivtransportvei uten motor, tidsbesparende for noen. Var permanent før, nå sesongbestemt.

Svar: Fløttmann

Å bli rodd over elva eller kanalen mot betaling der det rikke var bru, er en gammel ordning. Den var først etablert over elva nær utløpet, fra det såkalte «Fergemannshullet» til Tavern på Brattøra. Da jernbanestasjonen kom på den oppmudrete Brattøra, kom det i gang en fløttmannstransport over kanalen mellom Ravnkloa og Fosenkaia. Da slapp passasjerer til enten jernbanen eller lokalbåtene å gå rundt og over Meråkerbrua fra sentrum. Fløttmannen rodde dersom det var passasjerer, han rodde ikke etter noen fast rute. Den var i ordinær drift til midt på 1960-tallet. Under byjubileet i 1997 ble transporten tatt opp igjen med en ny fløttmannsbåt gitt av firma E A Smith, og har siden vært mer eller mindre i drift om somrene.

Vinneren av forrige runde ble:

Steinar Alsvik. Vi gratulerer.

Alle ukevinnerne er også med i trekningen av en hovedpremie i forbindelse med Adresseavisens jubileumsdag 3. juli 2017.

Her finner du tidligere oppgaver å bryne deg på