En mopedeier har registreringsplikt, må betale årsavgift og ha ansvarsforsikring.

Mopedlappen koster om lag 10 000 kr for ungdom som starter fra bunn, og så kommer selvsagt drivstoffutgiftene. En el-sykkel, som juridisk sett er å anse som en ordinær tråsykkel, er unntatt alt dette, og seiler opp som et godt alternativ til moped.

– Med elsykkel får du litt bedre helsegevinst og sparer penger, sier Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg trafikk.

For selv om el-sykkelen kan være dyrere enn mopeden ved innkjøp, sparer du altså andre utgifter. Dessuten gjelder andre trafikkregler for deg som tråkker sammen med hjelpemotoren. El-sykler er hittil blitt definert som motorisert fremkomstmiddel og har vært forbudt å bruke på stier, turveier og i annen utmark. I vår varslet imidlertid klima- og miljøminister Vidar Helgesen at regjeringen har endret forskriften som gjorde sykling i marka med elsykkel ulovlig. Kommunene gis riktignok mulighet til å fastslå at bruk av el-sykler ikke skal være tillatt i bestemte områder eller på nærmere angitte strekninger eller traseer, men med mindre noe annet et presisert, kan du tråkke til med el-motor, ikke bare på sykkelstier og fortau, men også i marka.

El-sykkel eller moped? Valget er ditt, men husk at en mopedeier har registreringsplikt, må betale årsavgift og ha ansvarsforsikring.

– Pass på!

For mange vil tilgangen på ulike snarveier gjøre at reisetiden med elsykkel kan konkurrere med den på moped, selv om motoren bare yter hjelp opp til 25 km/t, mens en moped kan by på 45 km/t.

Trygg trafikk ser lyst at flere tar elsykkelen fatt. De tar allikevel på seg oppgaven med å minne om farene.

– Erfaringen fra andre land, som Danmark, Nederland og Tyskland, er at antall sykkelulykker går opp når elsykkelandelen øker. Vi prøver derfor å få folk til å være litt obs på at elsykkel er noe annet enn en vanlig sykkel. Man må faktisk lære å sykle litt på nytt, sier Johansen. Både bremselengde, sykkelens vekt og kraftige akselerasjon er punkter det gjelder å tenke gjennom, og Johansen tror særlig den kraftige akselerasjonen kommer litt brått på mange.

TEMA: Skolevei

Øvelsessykling

Det er i alltid krevende å sykle i blandingstrafikk, og det blir selvsagt farligere dersom du ikke greier å forutse egne forflytninger.

– Fra null og opp i fart skjer veldig mye raskere enn på tråsykkel. Vi anbefaler at man setter pedalen i nedre stilling og skyver i fart manuelt akkurat ved oppstart, for best mulig kontroll. Men dette er først og fremst en tilvenningssak, sier Johansen og oppfordrer ferske el-syklister til å øvelseskjøre litt på et område uten trafikk, selv om de ikke er forpliktet til det. I motsetning til mopedistene, stilles det ingen formelle opplæringskrav til el-syklister.

– Farten blir jo heller ikke riktig så høy som på moped, men det er ikke så langt unna. For syklisten selv er det gunstig at hun kan velge sykkelveien, og dermed være skjermet fra biltrafikk, men det er viktig å huske at maksfart på el-sykkel er en dårlig idé hvis du kjører blant fotgjengere, framholder Johansen, som peker på at det er bra for helsa å sykle, så lenge du unngår å skade deg. Det er driftsmessig mye billigere enn moped, og dessuten gunstig for miljøet, fastslår han.

Ifølge Transportøkonomisk institutt har elsykkelbruk effekt på norske klimagassutslipp fra passerte 40.000 solgte el-sykler årlig. Dette skjedde i fjor. I år forventer bransjen en dobling for femte år på rad, og håper dermed å lande på salgstall rundt 80 000 i 2017.