Det blir som med hundefolket. De slår gjerne av en prat med andre hundeeiere når de er ute og lufter bikkja.

Per Magnar Skånøy på Brøset i Trondheim vet hva han snakker om. Han har både hunden Chira, og han kjører elbil–en Tesla Model S og en Nissan Leaf.

I sommer la Per Magnar, kona Eva og venneparet Geir og Kari Johannessen i vei på langtur nedover i Europa, i hver sin Tesla Model S P85. Bare fargen skiller de to bilene. De har tidligere kjørt Europa på kryss og tvers, men debuterte med elbil.

- Elbil er best, men du trenger litt mer tid, for du må ta hensyn til at bilen må lades, sier Per Magnar Skånøy. 55-åringen blir mindre sliten av å sitte bak rattet i en elbil enn en fossildrevet bil. Han føler seg mer opplagt, det kan nok skyldes flere stopp for lading av batteriene.

- Det er ikke for ingenting at førere av tunge kjøretøy er underlagt strenge kjøre- og hviletidsbestemmelser. Men kjører du personbil, kan du kjøre så lenge du selv ønsker.

Per Magnar er opptatt av miljøregnskapet og egen lommebok. Hele turen, som varte i 14 dager, er nøye loggført i bilens datasystem. De tilbakela 6206 km og brukte 1370 kWh eller om lag to kWh på mila.

Loggfører: Per Magnar Skånøy loggførte hele turen nedover i Europa i sommer. På den store skjermen får han en rekke detaljerte opplysninger om bl.a. ladestasjoner.

Sparte 7000 kroner

- Vi hadde tidligere en Volkswagen Passat diesel, som brukte rundt 0,8 l/mil på tilsvarende kjøring. Det tilsvarer 500 liter diesel på vår tur. Med drivstoffprisene nedover i Europa, ville det ha kostet rundt 7000 kroner. Jeg forhåndsbetalte all hurtiglading da jeg kjøpte bilen nesten ny i april 2015. Bilen kan lades gratis ved alle Teslas hurtigladestasjoner – verden over – i hele bilens levetid.

Teslaen til Skånøy har en teoretisk rekkevidde på 50 mil, og klarer fint 30 mil, selv ved utfordrende vær- og føreforhold. På ferieturen ble bilen ladet etter 20–30 mil. Han mener det lønner seg å lade så vidt hyppig. I Tyskland er det bare åtte–ti mil mellom hver hurtigladestasjon langs hovedveiene, som autobahn. Tesla har selv et veldig godt utbygd nett av hurtigladere over det meste av Europa.

Eva og Per Magnar var innom Bærum før de kjørte over fjellet til Bergen. Deretter returnerte de til Østlandet før de sammen med venneparet kjørte om bord i Kielferja. På ferja er det ingen ladetilgang.

Turistmøte: Eva Guldset Skånøy i prat med en engelskmann som også kjører Tesla Model S. Det skjedde i Geiselwind i Tyskland.

Ligger på nettet

På vei fra Kiel til Hamburg passerte de to–tre ladestasjoner før de stoppet for den første ladingen. Alle ladestasjonene kan søkes opp på nettet. Tesla har en skjerm på størrelse med en mindre TV. Skånøy hadde lagt inn reiseruta på forhånd, og visste nøyaktig hvor han kunne lade. Han kan også programmere inn hvor mye han vil lade.

Etter Hamburg dreide de av vestover mot Nederland og var helt ute ved dikene. Deretter ble kursen satt mot Münster i Tyskland og videre mot Rhinland.

- Der var vi fire dager og benyttet anledningen til å besøke vindistrikt. Så bestemte vi oss for å dra til Sveits og Alpene. Tett tåke og regn satte en stopper for de store utfluktene i fjellet, men for bilkjøringen hadde været ingen påvirkning. Vi hadde alt fra sol og 32 grader til tordenvær, og nesten snø i 2400 meters høyde.

På en fjellgård i nærheten av Interlaken oppdaget de en norskprodusert Think, eid av en som bodde i området. De så forresten flere Think under turen.

- Sveits har på langt nær slike incentiver som Norge har. Likevel går det mange elbiler der. Skal du kjøre på motorvei, må du betale 350 kroner i veiavgift, som riktig nok gjelder for et helt år. Landet er godt utbygd med ladestasjoner.

Kjøreruta: Turen varte i 14 dager. Det ble tilbakelagt 6206 km, og forbruket var på 1370 kWh eller om lag to kWh på mila.

Lader i nedoverbakke

Per Magnar sier man skulle tro at de mange og bratte veiene tappet bilen for strøm, men Teslaen lader batteriene i nedoverbakke. St. Gothard pass kjørte de opp og ned samme vei. De startet med 63 prosent i bunnen og hadde 50 prosent på toppen. På tur ned var det ikke nødvendig å bremse i hele tatt da motoren lader batteriene med opptil 60 kWh slik at det hadde økt til 55 prosent på batteriet da de kom ned.

– Flere steder møtte vi andre utlendinger med Tesla. Da ble det naturlig nok mye bilprat. Bare ett sted opplevde vi tilløp til kø på en ladestasjon, og det var i Sveits.

I St. Moritz var hurtigladestasjonen plasserte inn i et parkeringshus. I München gikk dataskjermen i svart. Hos en Tesla-forhandler ble feilen raskt utbedret og dekket av garantien.

Siste etappe gikk på autobahn fra München til Flensburg. Hastigheten lå stort sett mellom 120 og 130 km/t, som skal være den beste hastigheten for å få lang rekkevidde og ikke bruke for lang tid. Etappen er på 900 km og ble gjort unna på 11 timer. To og en halv av disse timene var fordelt på seks hurtigladere.

Per Magnar forteller at bilen må flyttes fra ladestasjonen, senest fem minutter etter at den er ferdig ladet. Hvis ikke risikerer du å måtte betale kroner 3,50 minuttet. Det gjør Tesla Motors for at man ikke skal ta opp plass for andre som skal lade.

- Vi hurtigladet til sammen 22 ganger på de to ukene i utlandet, i snitt et par ganger om dagen. Hurtigladingen tar 20–30 minutter. Men står flere biler og lader samtidig, kan det ta noe lengre tid. En rekke hoteller tilbyr lading, noen mot betaling.

TEMA: Bil og motor

Plass til mye bagasje

Per Magnar anbefaler elbil med lang rekkevidde og hurtiglading med stor effekt når du skal på lengre ferieturer. Batteriet bør ikke ha mindre enn 80 kWh, og effekten på laderen bør være på minst 100 kWh. Må du dele ladestasjonen med flere, synker effekten og du må beregne ekstra tid.

Teslaen til Skånøy har bagasjerom både foran og bak, det gir god plass til oppakningen. Motoren ligger mellom bakhjulene under den innerste delen av bagasjerommet. Siden april 2015 har han snart kjørt 70 000 km. Med 420 hk bruker bilen 4,2 sekunder fra stillestående til 100 km/t.

- Tesla er bra på driftssikkerhet og service. Men den har amerikansk byggekvalitet. En fagmann skjønner hva jeg mener med det. Amerikanerne er ikke like nøye som europeiske og japanske bilprodusenter med hensyn til blant annet å tilpasse karosserideler. Du kan se det med det blotte øye.

Skånøy er lærer på bilskolen ved Byåsen videregående. Han kjøpte sin første elbil i 2004. Skolen flyttet fra Lade, og som fagmann måtte han finne ut om elbil var noe man kunne bruke. En bonus var selvfølgelig at myndighetene lokket med gratis bomring og parkering. I dag kan han ikke tenke seg å gå tilbake til fossilbil. Elbil byr på bedre kjørekomfort, og ikke minst sparer den miljøet for farlige utslipp.