De har ingenting med hverandre å gjøre, annet enn at de er vist på samme gruppeutstilling. Det øverste sprekker opp i bruntoner - noen kraftige mørke streker skiller de lysebrune flatene fra det brunhvite feltet i midten. Det andre er mer fargerikt, sirlig og stramt, det utfolder seg som tynne linjer og felter som fletter seg inn i hverandre i overlappingene. Nyanser av lilla, grønt, gult og brunt skaper et dempet, harmonisk og mykt uttrykk.

TEMA: Kunsten å se

Om dette siste bildet oppleves som mykt, oppfattes det andre som hardt: Som et mykt tekstil som er brettet på midten, og som en tykk skittenbrun glassrute det er slått hull i. Man ser skjoldene i glasset og foldene i tekstilet.

Men dette er ikke glass og tekstil. Det er henholdsvis svipenn på trefiner og tusj-streker på kartong. Om man fant det ene eller andre bildeuttrykket tiltalende til å begynne med, tillegges nå disse bildene en slags merverdi: oppdagelsen av at det er ett medium som etteraper et annet materiale, et annet stoff.

Helt siden renessansens og senere barokkens illusjonsmaleri, der blikket narres til for eksempel å se himmelens hærskare stige ned fra en kuppel i et tak som egentlig er paddeflatt, har kunstnere også beskjeftiget seg med måter å lure

blikket på. Såkalt trompe-l’œil. Og helt siden antikken har man jobbet mot å få ett materiale til å virke som et annet materiale eller stoff. Tenk bare på hvor bløt huden virker, eller hvor vått et klede rundt en kropp fremstår, på mange statuer fra antikk og renessanse, mens de i virkeligheten er hugget i knallhard marmor.

Her finner vi begge deler. Blikket lures til å se noe som ikke er her. To materialer transformeres, med to vidt forskjellige teknikker, tilsynelatende til to helt andre. Men bare tilsynelatende.

KAN SES: På årets Trøndelagsutstilling, som tidligere i høst ble vist i Trondheim, og som frem til 19. november vises i Galleri Kimen Kulturhus, Stjørdal.

KUNSTNERE: Matilda Höög (f.1980) har laget «Glass». Heidi Kennedy Skjerve (f.1954) har laget «Parallell XII».

TIDLIGERE VERKER: Matilda Höög er

utdannet med bachelor fra Kunst-

akademiet i Trondheim og master fra

Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har jobbet innenfor en rekke forskjellige medier,

og da særlig maleri, tegning og film.

Detaljstudier, nærbilder, utforskning av diverse materialer fra en hverdagslig sfære går igjen i bildene hennes. Noen av filmene hennes er preget av en ujålete stil og en litt tragikomisk tone.

Heidi Kennedy Skjerve er utdannet ved Bergens Kunsthåndverksskole, Vestlandets Kunstakademi Bergen og Kunstakademiet

i Trondheim. Med flere separatutstillinger over hele landet og deltagelse på en lang rekke gruppeutstillinger har Skjerve stilt ut sine karakteristiske arbeider i over 30 år. Både blyant på papir, tekstil og tusj blir benyttet. I et stramt og nonfigurativt

uttrykk utforskes forskjellige materialer, overflater og strukturer, ofte med

overraskende stofflige resultater.

OM VERKENE:

«Glass» pyrografi/svipenn på trefinér 30x21cm (2016), «Parallell XII» tusj på

kartong 95,5x48cm