I dette tilfellet er det heller ikke snakk om utbroderte, kunstferdige, særegne, spennende, ukonvensjonelle, signalfargete postkasser, men snarere en vegg av ordinære, eggeskall-hvite postkasser i stål. For det ligner til forveksling de nøytralt utformede postkassene til et større bolig-kompleks eller en institusjon.

LIKTE DU DETTE? Les alle sakene i serien «Kunsten å se»

Å sjekke postkassen er en målrettet og automatisert del av hverdagen: Man går bort til postkasseveggen, finner sin vante boks, stikker nøkkelen i hullet, henter posten og går videre. Men i inngang nord og inngang sør - på frontene av tilsynelatende helt identiske postkasser de rusavhengige beboerne i Jarleveien 10 disponerer - dukker det her og der opp noen bemerkelsesverdige navn: B. Rushane, G. Ribb, S. Kjære, K. Ylling, S. Purv, F. Asan, R. Ype, S. Truts.

Disse enkelte postkassene er ikke utstyrt med smal brevsprekk, men med hull. Og under stikker det ut en gummipinne. Med dette enkle grepet ligner de fuglekasser, gjemt innimellom de ordinære postkassene, og med navn som, om man slår første bokstav i fornavnet sammen med etternavnet, utgjør fuglenavn: Brushane, Gribb, Skjære, Kylling, Spurv, Fasan, Rype, Struts. Det er ikke bare en enkel lek med navn. Jan Christensen og Marius Dahl viser en enkel, humørfylt lek med hvilke funksjoner som leses inn i en form. Den er like lystbetont som den er beskjeden.

Prosjektet har fått tittelen «7041», etter bygningens postnummer. Den angir altså en adresse, beboernes egen adresse. Innslaget roper ikke etter oppmerksomhet, men blander seg inn i hverdagslivet. Det ligger på lur helt til noen - kanskje i ren vanvare - kaster et blikk på nabopostkassen: En postkasse som tilhører en som ikke lenger er en av gatens løse fugler, men en med fast besøksadresse.

KAN SES: Kunstnerisk bidrag i inngangen til Jarleveien 10, Trondheim.

Huset er kommunens nye botilbud for rusavhengige.

KUNSTNERE: Jan Christensen (f. 1977) & Marius Dahl (f. 1969)

TIDLIGERE VERKER: Jan Christensen og Marius Dahl har de senere årene gjort en rekke arbeider i offentlig rom sammen. Større strekformasjoner, massive trekonstruksjoner og et spill med ord, tekst og symboler på fasader har gått igjen i deres arbeider. En av disse stedsspesifikke

kommentarene ligger i Ranheimsfjæra i Trondheim, der kunstnerne etterlignet konturene av en handlevogn i betong,

som en flat, liggende og stor struktur i vannkanten. Christensen og Dahl har også omfattende kunstneriske karrierer hver for seg og jobber sammen som duo i offentlige utsmykkinger.

OM VERKET

«7041»,

modifiserte postkasser (2017)