I dag sier forhåpentligvis både formannskapet i Trondheim og fylkesutvalget ja til et prøveprosjekt med tofelts vei i deler av Innherredsveien.

Dermed vil den såkalte miljøgaten være et skritt nærmere realisering. Beboerne i området gleder seg, men denne saken handler om mer enn en enkelt gate, den er en viktig del i en større helhet som handler om å gjøre Trondheim til en bedre by å bo i.

I likhet med de fleste andre større byer, må Trondheim klare å kombinere befolkningsvekst med krav om mindre utslipp, bedre bymiljø, trivsel og fremkommelighet. Avgjørende for å lykkes er å endre transportmønstre og reisevaner.

Da må flest mulig gå eller sykle på korte reiser til og fra sentrum, mens flere av de som har litt lenger avstand, må bruke kollektivtransport. Buss og næringstrafikk må prioriteres på veiene inn til byen, mens en stor del av privatbilene sluses til Strindheimtunnelen, Nordre avlastningsvei og Steinbergtunnelen. Nå når disse prosjektene, igangsatt av fremsynte politikere, er tatt i bruk, ser vi at trafikkbelastningen på de gamle innfartsårene er blitt merkbart lavere.

Samtidig har Miljøpakken sørget for bedre veier og ikke minst utbygging av nye sykkeltraseer og gangveier. Mye gjenstår, og ikke alt fungerer optimalt, men retningen er riktig. For å få til ønsket endring i trafikken, må det regulering til. Trondheim har allerede kommet langt.

Det foreslåtte prøveprosjektet er todelt. Først et halvt år med tofelts vei for både busser og biler, så et halvt år der bussene skal få råde grunnen alene i rushtiden. I begge tilfeller vil det bli toveis sykkelvei og bedre plass til fotgjengere. Prosjektet er avgrenset til strekningen fra rundkjøringen ved Solsiden og østover til Rosendal kino, og det er meningen å starte 1. september. To forhold blir avgjørende: At bussene kommer frem i den første perioden og at ikke for mye trafikk flyttes til nabogatene i den andre. Beregninger viser at det meste går til Strindheimtunnelen.

Et samarbeid mellom alle partiene unntatt Arbeiderpartiet, Senterpartiet og deler av Frp, sørget for grønt lys i bystyret i fjor sommer. Nå er det å håpe at ikke politikerne forkludrer fremdriften ved å legge ut snubletråder i form av hybridforslag. Det kan føre til at kommune og fylkeskommune kommer på kollisjonskurs og at hele prosjektet blir utsatt. Viktigste innvending fra Arbeiderpartiet har vært usikkerhet for bussene, nå er også dette tatt inn i prøveprosjektet.

Politikerne på hver sin side av Munkegaten skal i dag ta stilling til samme vedtaksforslag. Prøveprosjektet for Innherredsveien bør kunne gi svar på de fleste uavklarte spørsmål og innebær samtidig et viktig skritt i riktig retning for byutviklingen.