Helikoptertragedien ved Sotra er en ny påminnelse om at selv med strenge sikkerhetsregimer, kan det skje ulykker.

Før første gang på snart 20 år har det skjedd en alvorlig helikopterulykke på norsk sokkel. Trolig er 13 personer omkommet etter styrten på vei til Flesland. For dem som nå har mistet sine kjære, er det ingen trøst, men faktum er at hele virksomheten på norsk sokkel bare har hatt én dødsulykke siden 2010. Dette vitner om et usedvanlig høyt sikkerhetsnivå.

Oljearbeiderne som reiser frem og tilbake med helikopter, har følt seg like trygge som hvilke som helst andre jobbpendlere. Da er det desto mer sjokkartet når ulykken likevel skjer. Omfanget og omstendighetene gjør at hele det norske samfunnet tar del i sorgen. Det er altfor tidlig å spekulere i årsaker, det eneste som er sikkert, er at vi aldri kan oppnå hundre prosent garanti mot fatale feil som enten skyldes menneskelige vurderinger eller teknisk svikt. At helikoptere av samme type skal ha vært involvert i fem ulykker på britisk sektor, reiser likevel spørsmålet om kontrollen har vært god nok.

Starten på det norske oljeeventyret var et forferdelig kapittel når det gjelder ulykker og dødsfall. I pionertiden fram til 1980 omkom hele 92 personer, viktigste årsaker var helikopterstyrt, fall og dykking. I 1980 skjedde den norske offshorehistoriens verste katastrofe da boligplattformen Alexander Kielland kantret og 123 personer mistet livet. Nasjonens oljebaserte rikdom er tuftet på store ofre.

I årene etter katastrofen har sikkerhetsrutiner og kontroll blitt kraftig forbedret, ulykkestallene har gått jevnt nedover, og virksomheten i Nordsjøen har vært et forbilde for arbeidsliv og transportvirksomhet i resten av samfunnet. På 1990-tallet skjedde det likevel tre alvorlige helikopterulykker på norsk sokkel der til sammen 15 omkom. Etter det har det gått mye bedre – helt til nå. Fredagens ulykke er den første i sitt slag siden september 1997. Nå er det viktig at nedturen i bransjen ikke fører til svekket sikkerhet.

Helikoptertrafikk er generelt risikabelt, siden årtusenskiftet har det vært hele 65 ulykker, ti av dem med omkomne. Men bildet er altså et helt annet for helikoptertransporten til og fra sokkelen. Tallenes tale indikerer at offshoretransporten må ha vært omfattet med betydelig høyere sikkerhetskrav enn annen virksomhet med helikopter.

Det forrige unntaket skjedde 5. november 2002. Da kunne det gått riktig ille. Med skader i et rotorblad klarte et fartøy med 16 personer om bord å nødlande på et skip med helikopterdekk som tilfeldigvis var i nærheten.

Med tanke på at det hele tiden går helikoptre i skytteltrafikk mellom sokkelen og fastlandet, må det kunne slås fast at sikkerheten er imponerende høy. Etter fredagens tragedie er det avgjørende at man så fort som mulig klarer å finne årsaken til ulykken. Dette er viktig både for de etterlatte, for alle som jevnlig reiser til og fra sokkelen og selvsagt for å kunne forhindre at lignende ulykker skjer.