I fjor økte biltrafikken i Trondheim med 2,6 prosent. Det skulle ikke ha skjedd, og dermed går alarmen.

Trondheim kommune og fylkeskommunen har nylig inngått en avtale med staten om at det ikke skal være vekst i biltrafikken, noe som utløser en bevilgning på 3,76 milliarder kroner i perioden frem til 2023.

Fortsetter utviklingen i trafikkmønsteret, klarer ikke Trondheim å innfri sine forpliktelser. Da er det fare for at de statlige pengene kan tørke ut. Det er uklart på hvilken måte en eventuell «straff» fra statens side vil arte seg. Politikerne i kommune og fylke har uansett fått en utfordring: Hvordan skal bilistene lokkes eller tvinges til å kjøre mindre?

Gode veier med god kapasitet er noe de fleste ønsker seg. Køer og flaskehalser er irriterende og kostbart. Men samtidig er det et faktum at jo mer man tilrettelegger for biltrafikk, jo mer trafikk får man. Dette er veibyggerens dilemma. Bomringen, som både skal være en inntektskilde for Miljøpakken og et tiltak for å få færre til å kjøre bil, har ikke samme effekt som før. Nye grep må gjøres, og avgiftsøkning er åpenbart et aktuelt virkemiddel .

Diskusjonen om Innherredsveien viser at det ikke er enkelt å innføre tiltak som skal redusere bruken av privatbil inn til sentrum.

I utgangspunktet er det krevende å bremse bilkjøringen. Folk velger enkleste reisemåte, og vi har allerede en underliggende vekst i trafikken på grunn av at folketallet i Trondheim øker med flere tusen årlig. Samtidig viser trafikktallene fra i fjor at mesteparten av økningen skyldes flere elbiler. Den aller enkleste løsningen er å bli enig med staten om at økt elbiltrafikk ikke skal regnes med. Den forurenser jo ikke. Løsningen er neppe gangbar, elbilene fyller opp gater og parkering på lik linje med andre biler, og de tar opp plass i kollektivfeltene.

Prioritering av elbiler har bare delvis hatt den ønskede effekten. Det er ikke slik at elbil alltid erstatter bensinbil, den er også blitt et alternativ til buss, sykkel eller det å bruke beina. For mange er den blitt bil nummer to. Å fjerne noen av fordelene, som for eksempel gratis parkering, tvinger seg frem.

Beregninger fra Miljøpakken viser at over halvparten av innbyggerne i Trondheim kan sykle tur-retur sentrum på under 40 minutter. Trondheims geografi er dessuten perfekt for elsykkel. Potensialet er stort. Derfor må utbygging av sykkelveier og forbedring av vintervedlikehold prioriteres høyere. Det må kort sagt bli mer attraktivt å la bilen stå.

Vi forutsetter at politikerne samler seg om tiltak som gjør at avtalen med staten kan oppfylles. Det gir en bedre by.