Det kom mye gammelt nytt da Odd Reitan tirsdag la frem sin fremtidsdrøm for Midtbyen. Dette er en oppdatert versjon av den mye omtalte Hjerteplanen, en visjon for Trondheim utarbeidet av Reitans eiendomsselskap E C Dahls Eiendom AS. Som alltid når Reitan uttaler seg får det enkelte til å se rødt. Men næringslivsledere med tanker om hvordan Trondheim skal utvikle seg er ikke et problem. Vi trenger heller flere enn færre som tenker høyt om byutvikling. Det er symptomatisk at de fleste visjonære utspill som vekker debatt kommer fra privatpersoner som Odd Reitan og arkitekt Ole Wiig, og ikke fra byens politikere.

Forskjellen på Reitan og andre er posisjonen han har som den største private eieren i Midtbyen. I motsetning til de fleste privatpersoner som uttaler seg, så har han store muligheter til å realisere ideene sine. Det gjør det naturlig å vie visjonene hans oppmerksomhet, også med et kritisk blikk. Politikerne må aldri overlate ansvaret for byutviklingen til private. Hensynet til allmennheten må alltid gå foran enkeltpersoners interesser.

At forslagene er gamle, betyr ikke at de er dårlige. Flere av ideene har vakt betydelig engasjement, ikke minst Hjertepromenaden. Selv om den ikke er realisert i tråd med Reitans ønske, så har det skjedd mye som binder byen tettere til vannet. Ikke minst er gangbrua ved Skansen og strandpromenaden langs Brattøra et svært kjærkomment tilskudd til urbant friluftsliv. Reitan skal ha mye av æren for økt bevissthet om elva og sjøfrontens betydning i byen.

En av de nye ideene politikerne bør lytte til, er forslaget om å flytte kommune og fylkeskommune til bryggerekkene langs Nidelva. Høyrepolitiker Kjetil Utne har tidligere tatt til orde for at kommunens administrasjon heller bør flytte inn i bryggene enn i et nytt administrasjonsbygg på Leüthenhaven. Det er vanskelig å se for seg lokaler som er mer sentrale og mer knyttet til Trondheims identitet enn bryggerekken i Kjøpmannsgata. Dette er et forslag som også kan redde bryggene, som lenge har vært under press. Bruk er det beste vern, og offentlige kontorer kan gi den langsiktighet bryggene trenger. I dag har bryggene sårt behov for rehabilitering og ombygging.

Det er ikke alle forslag vi er like begeistret for. Når det gjelder synet på bilens plass i Midtbyen, har det dessverre ikke skjedd mye nytenkning hos Reitan. Vi tror heller ikke at gondolbane eller glassoverbygde gågater er veien å gå. Det er imidlertid viktig at også de ville ideene kommer. Det blir lite nytenkning i en by dersom det ikke også kommer opp dårlige forslag.