Lokalmat vinner terreng, men det er grunn til å tro at det først og fremst er de best stilte og mest bevisste som bidrar til at kortreist mat står på bordet.

Mat og drikke: Slik så det ut i fjor, da mat og øl sto i sentrum for begivenhetene i området rundt Torget i Trondheim. Foto: Vegard Eggen

I dag åpner årets versjon av Trøndersk Matfestival. Det er blitt en fest for smaks-, lukt- og synsinntrykk. Det er imponerende å se at det kommer stadig flere dyktige lokale matprodusenter. De har vist at det med kløkt og arbeidsvilje er mulig å leve av produksjon, foredling, salg og distribusjon av lokal og kortreist mat. Alt må ikke innom landbrukssamvirket og andre industriaktører, selv om de også i fremtiden med stor sannsynlighet vil være de viktigste matleverandørene for de fleste av oss.

Mathall og arrangementer som Trøndersk Matfestival og Bondens Marked utgjør en forsvinnende liten del av den maten som kjøpes og spises. Likevel er det liten tvil om at den oppmerksomheten som dette har gitt bidrar til å endre handlemønster. Kortreist gårdsmat og produkter som har merkelappen lokalmat er i ferd med å få plass på matbordet. Tallene er små og utviklingen er ikke lett å måle. Tall gjengitt i Adresseavisen onsdag antyder at salget av lokalmat har økt med ti prosent. Det er gledelig, og det er ekstra positivt hvis økningen lar seg stadfeste og fortsetter.

Kanskje er det slik at folk som er godt økonomisk stilt og bevisst på helse, livsstil, miljø og klima kjøper mest lokalmat. Uansett årsak til økt salg, er det ingen tvil om at matfestivalen manifesterer en positiv trend. Hvis utviklingen sprer seg til resten av befolkningen, vil det være bra, men det er grunn til å tro at lokalmat ikke får samme oppslutning i alle sosiale lag. Lokalmat er sjelden billigere enn mat som er industrielt foredlet og distribuert via matkjedene. Lokalmat er også vanskeligere å få tak i. Pris og tilgjengelighet er og blir viktig for folks matvaner. At mat er kortreist og at den har lokalt opphav har mange fordeler, men er langt fra det eneste som teller i en hverdag som er travel og økonomisk krevende.

Øl er kultur. Bryggerifestivalen henger sammen med Matfestivalen, og er resultat av at interessen for ølbrygging har vokst kraftig. Industribryggeriene ble først utfordret av mikrobryggerier. Nå er hjemmebrygging blitt enda en konkurrent til de store aktørene. Ringnes svarer med et ølsenter og nytt bryggeri i lokalene til E.C. Dahls-bryggeri. Store, små og bittesmå aktører bidrar til at alle blir bedre.

Torsdag, fredag og lørdag kan det smakes, slafses, smattes, slurpes og svelges på Torget i Trondheim.