Seksåringene er stemoderlig behandlet i skolen. Vi ønsker ikke en ny halvfinansiert reform som heldagsskole nå.

I de siste årene har det vært en politisk debatt om innføring av heldagsskole. Senest har SV kjørt dette fram som en kampsak, og mener at dette skal bli den nye velferdsreformen. I det politiske ordskiftet fram mot stortingsvalget i 2017 regner jeg med dette kommer til å bli et hett tema, men jeg er usikker på om politikerne vil lytte til de som jobber i felten.

Kvalitetsmeldingen for SFO (skolefritidsordningen) tydeliggjør at vi i Trondheim tar mål av oss å utvikle en felles forståelse av kvalitet i skolefritidsordningen. Vi vil videreutvikle det arbeidet som gjøres i Trondheim og fortsette med kvalitetstenkning rundt skolefritidsordningen. SFO skal være et trygt og godt tilbud for alle barn, og er et frivillig tilbud, ikke en del av grunnskoleopplæringen. Den skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter. Når barnet kommer på SFO møter det en annen viktig pedagogikk enn i skolehverdagen, nemlig skolefritidspedagogikken. Den er preget av barnekultur, egenstyrt lek, kulturaktiviteter, fysisk aktivitet, sosial læring og medbestemmelse, relasjoner og venner.

Dersom man skal gå i gang med en heldagsskolereform må man ha med seg det brede samfunnsmandatet i bunn. Det må tenkes på hvordan den frie leken ivaretas. Hvordan de voksne får muligheten til å etterutdanne seg og få relasjonskompetanse, og kunnskap om lek og klasseledelse. Det måflere yrkesgrupper inn i skolen, og man må få mye større oppmerksomhet på det tverrfaglige arbeidet rundt barnet. Dette er for øvrig noe som burde vært en selvfølge i arbeidet med barn iskolen. Læreren kan ikke, og skal ikke, løse alle utfordringer alene. Ved å skape sterke team med ulike yrkesgrupper, vil vi kunne ivareta barna på en bedre måte enn vi gjør i dag. Flere blikk, med ulikt perspektiv, på det som skjer i klasserommet og skolegården, er nødvendig. «Vi ønsker å gjøre ettermiddagen enklere for familier med skolebarn, gi barna en mer variert skolehverdag, og vi vil hjelpe lærerne til å gi elevene best mulig undervisning», sa SV-leder Audun Lysbakken i et intervju med Dagens Næringsliv i 2014. Hva med ivaretakelsen av hele barnet? Elevene skal lære mer. Hvilket læringssyn legger Lysbakken til grunn her? Er ikke frilek i trygge rammer, slik SFO fungerer i dag, god læring?

Tenker man en lengre skoledag, eller i hvert fall mer voksenstyrte aktiviteter?

LES OGSÅ KRONIKKEN (PLUSS): Ingen arbeidsdag uten sykdom!

Ønsker man flere skoletimer for de minste? Hvordan skal reformen finansieres? Jeg mener det er en fare for at en allerede presset sektor må smøre ressursene enda tynnere utover enn vi gjør i dag. Vi kjenner historien om seksåringene som kom inn i skolen så altfor godt. Om noen er stemoderlig behandlet i den norske skolen, så er det nettopp denne gruppen. Det lå også til grunn en bemanningsnorm som skulle sikre intensjonene i seksårsreformen, men det tok ikke lang tid før disse intensjonene ble skjøvet til side.Lysbakken sa i landsmøtetalen sin i 2015 at: «SFO er et stebarn i den norske velferdsstaten. SV-lederen mener SFO er en ordning som bare eksisterer i mangel av noe bedre, og at kvaliteten i SFO varierer og at ordningen ofte er fryktelig kostbar. Videre sier han at «Vi kan ikke fortsette med å la barna våre være så lenge på skolen uten å diskutere hva vi vil bruke tiden til. Heldagsskolen blir den neste store velferdsreformen i Norge»

En heldagsskole slik det blir foreslått her er ikke ansvarlig politisk håndverk. Det virker å være symbolpolitikk med gode intensjoner. Vi ønsker ikke en ny halvfinansiert reform inn i skolen nå. Før politikerne iverksetter nye satsinger for norsk skole, må de sørge for at dagens ambisjoner blir realisert. I dag har vi en forskjellsskole. Forskjellene i hva som brukes på skole fra kommune til kommune er store. Dette gapet i ressursbruk har direkte konsekvenser for kvaliteten på elevenes utdanning.

I dagens SFO i Trondheim blir barna gitt muligheten til å bruke sin egen kreativitet, bygge sosiale relasjoner gjennom lek som ikke er initiert av voksne. SFO skal ivareta barnas behov for frilek, organiserte aktiviteter, vennskap, utvikling av sosial kompetanse, selvstendighetstrening og omsorg i nært samarbeid med skole, familie og nærmiljø. Det er viktig at ikke hele skoledagen blir på de voksnes premisser. Læring er så mye mer enn det voksne kan presse inn på en timeplan. Barna blir institusjonalisert nærmest fra de blir født. Bør ikke barn også ha fritid og få utvikle seg i frihet?