De som bestemte at FM-båndet skal slås av kl. 11.11 den 11.01 håpet nok at tidspunktet skal minne om verdenskrigens slutt. I stedet kan det bli radiokrigens start.

Den andre uken i januar blir det stille i fjøset i Nordland. Og i bilen, på kjøkkenet, på soverommet, i frisørsalongen, i traktoren. Folk har radio de underligste steder fordi det gjør dem til bedre mennesker. Midt på formiddagen 11. januar starter nedstengningen av FM-nettet i Norge. Det er et større sosialt eksperiment enn de ansvarlige trolig er klar over.

Ingen vet hvordan radiolyttingen vil bli fra 2018, når hele landet er tvunget over på en teknologi ingen har bedt om, unntatt ledelsen i NRK, P4 og SBS Radio, som eier Radio Norge og Radio 1-stasjonene. Dette er en revolusjon ovenfra, båret fram av løfter om at folket skal få mer av noe de ikke savner. Det folket får i tillegg, er en ganske fet regning.

Les også: lover DAB i 320 tunneler før FM-nettet slukkes

I to måneder har vi fått høre at 15 øre literen for bensin og 35 øre for diesel er nok til å utløse regjeringskrise. For en bilist som kjører 15 000 kilometer i året utgjør avgiftsøkningen rundt 3000 kroner for diesel og 1350 kroner for bensin, og da er ikke kompensasjonen regnet inn.

Hvis de samme bilistene vil høre radio på turen, og ikke allerede har DAB+ i bilen, vil prisen for å koble seg på det nye nettet ligge mellom 2000 og 10 000 kroner. Sju av ti norske biler, 2,1 millioner kjøretøy, har ikke DAB+. Hvis snittprisen for å oppgradere dem blir så lav som 3000 kroner, vil det koste 6,3 milliarder.

Digitalradio Norge, som driver denne tvangskonverteringen, sier at vi til sammen har åtte millioner FM-radioer. Elektronikkbransjen mener det kan være bortimot dobbelt så mange, men la oss legge oss på det laveste estimatet. Vi vil jo ikke bli beskyldt for å lure noen. Åtte millioner FM-radioer må i løpet av neste år kastes eller utstyres med adapter, som koster fra 700 kroner stykket. Hvis vi fortsatt legger oss lavt og sier at folk kjøper en million adaptere og en million nye DAB-radioer, blir prisen minst én milliard. Samtidig blir det seks millioner færre brukbare apparater. Selv om bare halvparten av bilene blir konvertert, blir den totale kostnaden minst fire milliarder – og langt færre muligheter til å høre radio.

Et av de viktigste argumentene for å skru av FM er at det koster kringkasterne 200 millioner kroner årlig å holde vedlike to sendernett. Men de kunne altså holdt FM-nettet operativt fram til utpå sommeren 2037 før det nasjonale regnestykket ville gått i null. Det er mulig jeg er helt på tur her, men kan det være at de neste 20 årene vil gi oss alternative distribusjonsordninger for lyd? NRK startet prøvesendinger med DAB i 1995. Da hadde vi akkurat fått Netscape Navigator og syntes fremtiden var overveldende. Siden har vi byttet nettleser mange ganger. Når folket etter 22 år fortsatt må tvinges til å skifte radioteknologi, er det ikke gitt at folket er det største problemet.

Les også: Flest eldre kjøper ny DAB-radio

Fremskrittspartiet var alene om å stemme imot da Stortinget i 2011 vedtok å stenge FM-nettet fra 2017. Her var de fremsynte. I 2011 hadde flere nordmenn minidiskspillere enn DAB-radio. Mange gikk ennå rundt med en Sony Walkman, som ble produsert helt til oktober 2010. De som i 2011 var innovative og digitale radiolyttere, måtte også skrote eller konvertere radioene sine da DAB ble erstattet av DAB+. Det koster å være avantgarde.

Det er nok derfor søkkrike Norge tar seg råd til å gå helt alene ut i det ukjente terrenget. Lenge hadde vi følge av svenskene, men de hoppet av i fjor. Digitalradio Norge sier at svenskene ikke har avlyst DAB-omleggingen, de har bare lagt den på is. Det er som å høre en 15 år gammel jentunge si at kjæresten ikke har slått opp, han vil bare ha en pause.

Danskene skulle slukke sitt FM-nett fra 2020, men har avlyst prosjektet. Sveits, som også er rikt på fjell og penger, blir ofte trukket fram som en DAB-alliert. Der har den digitale lyttingen akkurat vippet over den magiske grensen på 50-prosent, fordi de også teller lytting via internett. Likevel har sveitserne skjøvet en gradvis nedstengning av FM-nettet til etter 2024. Det er sju år fram. Sju år tilbake var iPhone en nyhet og iPad ikke introdusert. Sju år er en teknologisk evighet.

Radio er et genialt medium. Det erkjenner de fleste av oss. Derfor har radiolyttingen i Norge vært bemerkelsesverdig stabil de siste femti årene, uansett hvor mye fjernsyn, nett og Facebook vi har fått. Til tross for sterk kommersiell konkurranse dominerer NRK radiomarkedet. Nå gambler de høyt med at vi ikke vil velge andre lydkilder i bilen eller andre steder utenfor hjemmet, hvor mesteparten av radiolyttingen foregår. Overgangen kan føre til at radio aldri når de samme lyttertall som i dag. Som Stavangerensemblet så treffende formulerte det: Å radio, ka ska me tro?

Les også: SV foreslår å utsette FM-slukking

Et annet hovedargument er at det er for trangt i FM-nettet. Det er ikke plass til alle nisjekanalene. Men hvor mange smale kanaler har bidratt til å oppfylle NRKs sentrale funksjon? NRK National Rap Show (joda, det finnes noe slikt) er sikkert bra for dem som ikke får sagt motherfucker ofte nok, men er den nødvendig for samfunnsoppdraget?

På mange måter beundrer jeg Øyvind Vassaasen, NRKs direktør for tvangsomvendelsen. Han har kjempet så lenge og så hardt for det som skal starte i Nordland og deretter rulle over hele landet. Men hva om han er en Cæsar som 11. januar krysser Rubicon og oppdager at hele hæren står igjen? At vi fotsoldater mistet motivasjonen da vi innså at vi må betale oppakning, uniform og våpen selv, for at generalene skal spare penger?

Følg på Twitter.com/svelle