Årets beste filmer kommer fra tre filmskapere få hadde hørt om før året startet. Og ikke alle de beste filmene er lansert på kino.

Adresseavisens tradisjonelle kåring av årets beste filmer har inntil i år vært en liste med de 20 beste filmene som har hatt premiere på norsk kino inneværende år. Årets liste inneholder for første gang tre filmer som har hatt premiere her til lands via strømmetjenester og/eller på cinematekene.

Det viser at filmmarkedet er i endring og hvor viktige norske cinematek er for formidling av, ikke bare gamle filmer, men også for å sikre mangfold av ny kvalitetsfilm. Kino er fortsatt den desidert viktigste arenaen for formidling av ny film, i bredde og kvalitet. De fleste av de beste og mest populære spillefilmene på strømmemarkedet har kinopremiere bak seg.

På årets oversikt over de beste filmene, er det sci-fi-dramaet «Midnight Special», animasjonsfilmen «Anomalisa» og Netflix-dokumentaren «13th» som stikker seg ut med alternativ distribusjon.

De tre filmene som rager på toppen av lista er overraskende i den forstand at de tre filmskaperne har fått sitt store internasjonale gjennombrudd og/eller har laget sin desidert beste film i år.

Den ungarske debutanten László Nemes tok Cannes med storm i fjor. Han fikk i år særdeles velfortjent Oscar for beste ikke amerikanske film for «Sauls sønn». Dens intense skildring av Holocaust, sett fra en slags jødisk mellommann i Auschwitz, er moderne filmfortelling av ypperste klasse og den kanskje beste spillefilmen som er laget om utryddelsesleirene under andre verdenskrig.

Komedier når sjelden høyt opp i slike kåringer. Maren Ades «Min pappa Toni Erdmann» er selvskreven på pallen. Den uforlignelige relasjonskomedien er et av flere eksempel på at mange av de dristigste og beste internasjonale filmskaperne i 2016 faktisk er laget av kvinner. Andrea Arnold, Laurie Anderson, Ava DuVernay og Mia Hansen-Løve har samen med Maren Ade laget noen av de beste filmene i 2016, men også noen av de dristigste og mest personlige.

Far-datter-perle: Sandra Hüller og Peter Simonischek i årets morsomste film, «Min pappa Toni Erdmann».

Den desidert beste amerikanske machofilmen siste år, er laget av en skotte, David Mackenzie. «Hell or High Water» er en røff krimfilm fra Texas som tar pulsen på Trumps Amerika. Fantastiske skuespillerprestasjoner og utsøkt soundtrack preger en kommende klassiker. Den er skrevet av Taylor Sheridan, som også skrev en av fjorårets beste thrillere med «Sicario».

Helt Texas: Ben Foster og Chris Pine i «Hell or High Water», den hittil beste filmen fra Trumps Amerika.

Ingen norske eller nordiske filmer nådde opp i år, til tross for at norsk film har trukket rekordmange til kino. «Pyromanen» og «Kongens Nei» var nærmest topplista av de norske, mens danske «Under Sanden» og svenske «Flukten» kanskje burde vært på lista. Det illustrerer at 2016 var et godt filmår.

Les også filmkommentaren «Krig, ørken og samliv» om filmåret 2015