Det er ikke ryddig av politikerne i Trondheim at de først nå forteller bilistene at vedlikehold av gang- og sykkelveier skal betales av bompenger.

Betalt av bompenger: Som alle andre tekniske anlegg, må også gang- og sykkelveier holdes vedlike. Trondheims satsing på gang- og sykelveier er i stor grad betalt av Miljøpakken, som er summen av bompenger og tilskudd fra staten. Nå ber Trondheim kommune om at også vedlikehold av slike anlegg skal delfinansieres av Miljøpakken. Illustrasjonsfoto. Foto: Christine Schefte

Formannskapet ber enstemmig om at vedlikehold av gang- og sykkelveier skal delfinansieres av Miljøpakken. Det vil si at det er det kjente spleiselaget mellom staten og bilistene som må betale.

Det er ikke prinsipielt galt å bruke bompenger til vedlikehold, og det er forlengst klart at bompenger har evigheten som tidshorisont. Stortinget har gitt tillatelse til bompengeinnkreving frem til 2025, og det er søkt om at den forlenges til 2030. Men det er kritikkverdig, og mildt sagt underlig, at trondheimspolitikerne først nå, sju år etter at det ble en ny bomring i Trondheim, innser at gang- og sykkelveier trenger vedlikehold.

Før anmodningen om finansiering kom fra Trondheim kommune, er tilskudd til kollektivtrafikk den eneste driftsutgiften i Miljøpakken. Alle andre kostnader er til nybygging. Det har Stortinget bestemt.

Siden driftsutgifter til gang- og sykkelveier ikke tidligere har vært med i Miljøpakken, har det vært underforstått at dette er kostnader som skal dekkes av de ordinære budsjettene.

Torsdag skal bystyret behandle en årlig evaluering av Miljøpakken. Rådmannens innstilling i saken gir uttrykk for en nokså arrogant holdning til bompenger som særbeskatning. Det som vurderes og får terningkast, er bruken av bompenger og statlige bidrag. Hvor pengene kommer fra, og svakheter ved dagens bompengeinnkreving, se det blir forbigått i stillhet. Det er derfor kjente spor politikerne tråkker i.

Det er til sjuende og sist Stortinget som skal ta stilling til anmodningen fra Trondheim kommune. Hvis Stortinget sier ja, vil det enten bli mindre penger til nybygging av bilveier, gang- og sykelveier og andre investeringer, eller så må bilister og staten betale mer.

Et tredje alternativ er at hele regningen for vedlikehold av gang- og sykkelveier skal betales av bompenger. Det er ikke et usannsynlig resultat.