Lite skaper så stort engasjement som mulige restriksjoner på bilbruken vår. Nå skal politikerne vise vei.

Visste du at personbiltrafikken i Trondheim ikke skal øke samme hvor fort byen vokser?

Kommunen, fylket og staten har vedtatt et nullvekstmål for å skape en mer moderne, hyggeligere og mer bærekraftig by. Det betyr at en større andel av oss må reise kollektivt, sykle eller gå til jobben, skolen, butikken, på besøk eller til fritidsaktiviteter.

Nå starter debatten om nullvekst er nok, eller om en ressurssterk teknologiby som Trondheim bør være mer ambisiøs.

Bør vi gå foran og få enda flere til å parkere bilen for å inspirere andre byer og å bidra til å bremse de globale klimaendringene?

Les også: 2500 flere reiser i bil til Midtbyen daglig

Les også debattinnlegget: Vi kan ikke bare ta inn en hvilken som helst person fra gata med varme hender

Miljøpakken satset fra starten i 2008 på å kombinere et bedre tilbud innen grønne reiser med restriksjoner på bilbruk. Det ble flere bussavganger, flere kollektivfelt, bedre sykkeltilbud, tryggere gangveger og isfrie fortau, men også mer bompenger, færre bilfelt, kutt i parkeringsplasser og dyrere parkering.

Samtidig ble boligbygging og arbeidsplasser styrt dit det går buss og tog. Resultatene kom fort og vakte oppsikt. To samferdselsministre holdt fram Trondheim og Miljøpakken som forbilde, statsministeren åpnet røde sykkelfelt og delegasjoner fra inn- og utland strømmet til for å lære mer om byen som så fort ble grønnere.

Er du opptatt av Nav? Da bør du også lese debattinnlegget: Den dagen Nav tok fullstendig livsgnisten fra meg

Det var ambisiøse mål våre lokalpolitikere satte seg i 2008, da Miljøpakken i Trondheim ble opprettet.

Nå nærmer vi oss målhorisonten for 2018. De viktigste ambisjonene fra 2008 er i ferd med å nås, og nye mål skal settes.

Flere utfordringer melder seg når politikerne før sommeren skal vedta nye mål. Målene fra 2008 er ikke spesielt ambisiøse og treffsikre lenger. Biltrafikken har begynt å øke igjen, og det er vedtatt bygging av flere veiprosjekt som trolig vil gjøre det enda lettere og mer fristende å bruke bil i årene som kommer.

Samtidig er tida i ferd med å løpe ut i kampen mot ødeleggende klimaendringer. Parisavtalen krever handlekraft også i Trondheim og trondheimsregionen.

Fikk du med deg denne kronikken: Sannheten om Rinnans henrettelse

Ved budsjettbehandlingen i 2016 vedtok bystyret at Trondheim kommune skal redusere CO2-utslippene med 90 prosent fram mot 2030. Når nesten halvparten av utslippene kommer fra transport, og deler av den andre halvparten er vanskelig å gjøre noe med, er nullvekstmålet på langt nær nok!

Politisk reises derfor en debatt om hvor høyt byen skal legge lista. Skal antall biler på veiene våre reduseres? Hvordan vil skjerpede miljøambisjoner påvirke bysamfunnet? Hva kommer målene til å bety for deg og hverdagen din?

Innen transport er det fremdeles mye å hente for å redusere CO₂ utslippene og skape en hyggeligere by.

Dette debattinnlegget er lest 160.000 ganger: Jeg må fraråde alle å bli helsefagarbeider. Yrket er rett og slett en stor bløff

Det siste Midtbyregnskapet viser at bilkjøringen til Midtbyen øker. Vi vet også for eksempel at tre av fire som kjører bil til jobben i Trondheim parkerer gratis. 100 000 bilturer hver dag i Trondheim er kortere enn tre kilometer. Tre av fire som pendler til Trondheim fra nabokommunene bruker bil.

Samtidig ser vi at mange elbilister ikke kjører til byen etter at parkeringsavgift for elbil ble innført ved nyttår, og fra 2018 øker bomavgiften sannsynligvis med to kroner per passering som kan redusere bilbruken vår noe.

Dette er fakta som ligger til grunn for politikernes målprosess.

Spørsmål som vil stilles er hva som må til for at du som kjører bil i Trondheim skal slutte med unødvendig bilbruk?

Flest mulig bør mene noe om dette, fordi valgene som nå tas vil påvirke både byen vår og hverdagen din.

heidi.fossland@trondheim.kommune.no

Hør våre kommentatorer snakke om mat og landbruk, byrommene i Trondheim og nye takter fra Disney

Les flere debattinnlegg på adressa.no/meninger

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter