Den massive gamlisrocken gjør logistikken rundt storhall på Øya enklere.

Det er ikke overraskende at trønderne sørget for at konserten med Deep Purple i Trondheim Spektrum i november raskt ble utsolgt. John Fogerty på Sverresborg i sommer låter også som trøndersk sikkerstikk.

Mange artister på drøyt 70 som hadde sin storhetsperiode rundt 1970 har fortsatt et varmt grep om et publikum som hadde sin ungdomstid på 70-tallet. Aldri før har en generasjon kunne dyrke sin egen ungdomstid så lenge, i så stor målestokk.

Les også kommentaren «Gammelrussens melodi»

Tenk om byens storkonserter på 70-tallet hadde vært preget av artister som Benny Goodman, Bing Crosby, Vera Lynn og Jens Book Jensen, dvs. artister som var på topp 40 år tidligere. Det er vanskelig å si om det hadde gitt mer eller mindre ungdomsopprør.

En grunn til at det i dag er lettere å mimre 40 år tilbake enn på noe annet punkt i verdenshistorien, er rockrevolusjonen på 50-60-tallet. Den har gjort at de fleste som har falt i rockgryta som ung åpenbart også tror den er en ungdomskilde. 70 har for lengst blitt det nye 40.

Den massive gamlisrocken har flere fordeler. I diskusjonen om logistikk rundt storhall på Nidarø løser den problemet med foreldre som trenger parkeringsplass ved hallen for å kjøre barn på trening. Når rockveteranene står på scenen, kan heller barna kjøre foreldre og besteforeldre til konsert, uten behov for parkering: Drop and rock.

Les kommentaren «Vel, vel Levanger»