Kystens Arv er et av landets fineste museer, påstår de selv. Nå åpner de et nytt bygg og har enda mer rett enn før.

Gjøres klar: Tradisjonsbåtene skal brukes under nyåpningen i helgen. Einar Borgfjord (f. v.), Tora Heide og Gunvor Storaas fra båtbyggeriet gjør dem klar. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen

Det finnes atskillig mer imponerende museer i Norge enn Kystens Arv i Stadsbygd, men få er like sjarmerende. Ved utløpet av Prestelva ønsker de nå publikum velkommen til 1700 splitter nye kvadratmeter tegnet av Eggen Arkitekter og går inn i en ny epoke.

To ting skjedde samtidig da museumsdirektør Magnus Norum Skoglund inviterte til nyåpning av Kystens Arv torsdag. En ny og svært vellykket bygning ble innviet, og museet startet samtidig på en ny kurs, en kurs som går ut på å se på kystens tradisjoner fra en dagsaktuell synsvinkel.

LES OGSÅ: I august settes «Den siste viking» opp på Stadsbygd

Gamle gjenstander, gamle tradisjoner og tidligere tiders levesett blir alltid tolket ut fra den tiden vi lever i. Det tar Kystens Arv konsekvensen av. Derfor var båtflyktninger og forsøplingen av havet sentrale temaer under diskusjonen som markerte at museet starter på nytt, 28 år etter at de åpnet dørene første gang.

Den nye bygningen har kostet 60 millioner kroner og er et spleiselag der staten, fylket og kommunen har betalt omtrent en tredel hver. Pengene ser ut til å være godt anvendt. Lokalene er skreddersydd for moderne museumsdrift.

Eggen Arkitekter har skapt en todelt, stilren bygning som harmonerer godt med omgivelsene. En gigantisk låve, er det første man tenker når man kommer inn på området. Da ser man museet fra baksiden, og om den rundt førti meter lange låveveggen ser kjedelig ut, får man et helt annet inntrykk når man nærmer seg hovedinngangen.

Eggen Arkitekter har igjen gjort noe de er blitt eksperter på de siste årene. De har tilpasset moderne, funksjonell arkitektur til omgivelser som ellers er preget av gamle tradisjoner. De gjorde det samme i Erkebispegården, med besøkssenteret ved Nidarosdomen og med St. Olav domkirke på den andre siden av gata.

LES OGSÅ: Magnus Norum Skoglund overtok som museumsdirektør sist høst.

Kystens Arv ligger i et kyst- og jordbruksområde med lange tradisjoner. Båtene museet viser fram, forteller hvordan kystfolket har levd i århundrer. Den nye bygningen skal romme alle disse fortellingene, og den har et dempet, imøtekommende ytre uten skarpe kontraster til den trønderske byggeskikken som omgir den.

Inne lever gammelt og nytt side om side. Den nye hovedutstillingen kommer på plass først neste år, men det er nok å se på allerede. Museet har fått et nytt auditorium med over hundre sitteplasser og et nytt serveringssted som henvender seg til hele distriktet.

Oppunder taket i den nye kafeen ser vi bunnen på båter som var vanlige over hele Nordsjøen, fra Norge via Shetland og Færøyene til Island.

En båtbygger fra Færøyene har nettopp vært på et lengre opphold i båtbyggeriet. Resultatet, en færøysk båt tilpasset lokale forhold gjennom flere generasjoner, er en av godbitene. På sensommeren kommer en båtbygger fra Island som skal gjøre et tilsvarende arbeid. Lenger inn i den nye «låven» finner publikum gamle båter av alle slag, alt fra en uthulet trestamme, en stokkebåt, til kong Oscars sjalupp.

Båtbyggeriet på Kystens Arv, der de har bygget over 240 tradisjonsbåter siden virksomheten startet på 80-tallet, er helt avgjørende for å holde liv i klinkbåttradisjonen. De andre kystsamfunnene i Nordsjøen som tradisjonen spredte seg til, har ikke ressurser til å ta vare på denne båtbyggeskikken på samme vis som Norge. Museet og særlig båtbyggeriet der Einar Borgfjord er myndig sjef, har dermed betydning langt utenfor sin egen region og sitt eget land.

Samtidig er lokalene preget av vår egen tid. Forskjellige digitale verktøy blir tatt i bruk for å gi publikum en bedre forståelse av båtene, og en utstilling som viser hvordan verdens enorme forbruk av plast forsøpler havene, har fått god plass.

Utstillingen er laget av Norsk Maritimt Museum i Oslo, tidligere Norsk Sjøfartsmuseum, men blir nå stående på Stadsbygd. Utstillingen henvender seg først og fremst til de yngste og er dagsaktuell etter at hvalen som strandet på Sotra, gjorde mange flere oppmerksom på problemet.

Ungene har mye å ta seg til på museet, og flere hundre barnehagebarn har allerede vært på besøk før nyåpningen nå i helgen. Det er gjennom dem kunnskapen om kystens tradisjoner skal leve videre. Derfor må formidlingen stadig fornyes – slik det nå blir gjort hos Kystens Arv.

LES OGSÅ: Færre besøkte sørtrønderske museer i 2015. Byggearbeidene ved Kystens Arv var en av forklaringene.

To låver, er det første man tenker når man ser nybygget. Fra den andre siden får man et annet inntrykk. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen