Klarer vi å berge handelsstandens verdier gjennom overgangen til netthandel, eller skal vi nok en gang se at Trondheims kjøpmenn ikke følger med i tiden og at bygatene tappes for kapital?

Kaupang, Kjøpstad, Kjøpmannsgata, Krambugata. Navn i og på byer forteller om hva som alltid har vært disse stedenes hovedbeskjeftigelse, nemlig handel. Lenge hadde byene monopol på å kjøpe og selge varer. Da handelsprivilegiene falt på 1800-tallet var opphopningen av mennesker, kapital, administrasjon og virksomheter i kjøpstedene nok til at de store fortsatte å dominere. Et godt bilde på dette er at Norges fire største byer alle er grunnlagt i vikingtiden eller i middelalderen.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: Politikerne kan ikke vedta at det blir godt vær, medvind og nedoverbakke til enhver tid.

Nå lyser varsellampene rødt for byenes gamle primærfunksjon. Butikkdøden kommer! Nettstedet Ehandel.com presenterte 21.03.16 en rapport bestilt av Virke og Innovasjon Norge som konkluderte med at norske forbrukere er på verdenstoppen i netthandel mens handelsstanden ligger langt etter i å tilpasse seg utviklingen. I flere artikler i Finansavisen, E24.no og i Aftenposten i høst har det blitt synliggjort hvordan overgangen til netthandel, som herjer med handelsstanden i USA, kommer til Norge fortere enn vi kan forestille oss. Patrick Müller fra selskapet DIBIS uttalte 13. september til E24.no at så mange som 9000 butikker i USA trolig vil måtte stenge i 2018 og at ¼ av alle amerikanske kjøpesentra vil være nedlagt om syv år. DIBIS’ rapport om norsk netthandel for 2017 synliggjør hvor fort utviklingen går her hjemme. På ett år har kjøp av varer på nett økt med 21 prosent fra 27 milliarder i fjor til 32,6 i år.

LES OGSÅ: Sammen er vi mindre alene

Handelsstanden i Trondheim vil om kort tid også oppleve amerikanske tilstander. Er man på noe vis forberedt på det som snart treffer byen? De strategiene som har blitt lagt de siste ti årene tar ikke høyde for endringene som nå kommer. Trondheim kommune og næringslivets fellesstrategi for sentrum fra 2012 slår fast at: «Handel er det viktigste fundamentet for Midtbyen.» Norsk sentrumsutviklings vitaliseringsstrategi fra 2014 konkluderer likt: «Uten økonomisk bærekraftig handel i sentrum, dør sentrum ut.» I begge rapporter blir service, opplevelsestilbud og kultur presentert som underordnede virksomheter i framtidens bysentrum. Da disse rapportene ble skrevet visste man ikke hvor fort verden ville endre seg. Er det laget nye strategier for å ivareta handelsstandens truede verdier, eller snakkes butikkeiere med tro på gamle modeller etter munnen av sine bransjeforeninger?

LES OGSÅ: Sykkel løser ikke alt

De opplevelsene som finnes i et bysentrum og som nettet ikke kan overta må styrkes. Oslo og Bergen er allerede i gang. Historiske fasader som er slurvet i stykker i etterkrigstiden repareres tilbake til sitt opprinnelige design. Gamle bygater gis bredere fortau for gående, syklende, trær og uteserveringer. Man stiller hardere krav til samtidsarkitekturen. Omsetningen på serveringssteder i hovedstaden har økt med 60 prosent på åtte år. På grunn av den sedvanlige trønderske tregheten henger Trondheim etter i utviklingen. Har vi råd til det?

LES OGSÅ: Privatbilene må vike når bussene skal frem

Kampen mot kjøpesentrene har tæret hardt på opplevelsesverdiene i Midtbyen. Synkende omsetning i varehandelen har over mange år skapt et klima hvor lettvintløsninger i bybildet har blitt tolerert fordi man har vært tålmodig med dem som har slitt. Denne innstillingen har preget ivaretakelsen av den historiske bebyggelsen, ambisjonene vi har lagt for nybygging og det vi har ofret av hensyn til parkering og bilkjøring. Gå en tur i Olav Tryggvasons gate og kjenn på hvordan det er å være menneske der! Skal vi fortsette å slurve med bybildet for å tekkes fallende modeller, eller skal vi akseptere at opplevelser, service og kultur blir den nye motoren som varehandelen i Midtbyen må lene seg til?

Fra 1870-årene ble Trondheim kjent som byen hvor store formuer ble forspilt fordi handelsstanden var mer lojal mot gamle forretningsmodeller enn de var interessert i å følge med i tiden. Konkurser, fusjoner og utflagging har holdt denne ydmykende tradisjonen gående helt inn i vår egen tid. La ikke mangelen på evne til omstilling i varehandelen bli det nyeste kapitlet i Trondhjems tragedier.

Daniel Johansen