Hver dag opplever en ansatt i trondheimsskolen å bli slått, sparket eller skallet ned. Tallene vitner om en skolehverdag der mange er utrygge.

Så langt i skoleåret 2017 er det registrert 200 tilfeller av slag, spark og skalling mot lærere og ansatte ved de drøyt 50 skolene i Trondheim. I tillegg har kommunen registrert 75 tilfeller av trusler og vold. Det er de registrerte tilfellene, og det er grunn til å tro at det finnes mørketall rundt om på skolene.

Tallene som Adresseavisen bringer i dag, er basert på de ansattes opplevelser av situasjonen. De gir derfor ikke et fullstendig bilde av hva som har skjedd, graden av vold eller foranledningen til hendelsene. De tegner likevel et bilde der elever i sjokkerende mange tilfeller er i alvorlig konflikt med lærere og andre ansatte. Rundt om i Trondheim sitter det flere foreldre som aldri har hørt om alle disse voldshendelsene, eller om hvilke tiltak skoleledelsen i Trondheim har tenkt på for å endre på utviklingen.

Det er overraskende at voldsepisodene i skolen ikke får større oppmerksomhet. Denne uka har Adresseavisen skrevet om to ulike tilfeller av alvorlige voldsepisoder ved skoler i Trondheim. Tallene for samtlige skoler i 2016 og til nå i 2017 avdekker et langt mer omfattende problem og som krever innsats utover å håndtere enkeltepisoder.

Noe er alvorlig galt når en elev truer eller utfører vold på skolen. Slike episoder preger hele skolemiljøet og skaper alvorlige ringvirkninger for alle i en skolehverdag som skal være preget av læring, trygghet og trivsel. Årsakene til at elever utøver vold mot lærere er sammensatte, og kan ikke løses ved enkle tiltak. Men tallene avdekker et problem som må angripes fra flere kanter.

I trondheimsskolen går det barn som har ulik bakgrunn, ulike oppvekstvilkår og ulike forutsetninger for å takle skolehverdagen. Her finnes traumatiserte barn som har opplevd krig og grusomheter i et tidligere liv, elever fra en oppvekst preget av rus og overgrep eller som er utsatt for andre former for omsorgssvikt. Også disse har en plass i skolen, og de har krav på en skole som tar deres utfordringer på alvor. Spørsmålet som må stilles, er om skolen har kompetanse til å ta godt nok hånd om denne typen utfordringer, og om politikerne som er ansvarlige for de økonomiske rammene, har tilstrekkelig oversikt over skolenes utfordringer.

Skal man løse problemene, må man først se dem i øynene. Rektor og skoleledelse må informere om hva som skjer, ikke forsøke å stikke slike hendelser under en stol bakerst i klasserommet. Foreldre til elever ved en skole der læreren blir utsatt for vold fra enkeltelever må ha krav på å vite hva som har skjedd, og hvordan en slik sak håndteres. Det gjøres i de mest alvorlige tilfellene der politiet må kobles inn. Men når slike hendelser oppstår hver eneste dag rundt om på skolene i Trondheim, er dette et større problem enn de fleste av oss har vært klar over.

Skoleledelsen i Trondheim har satt inn tiltak på skoler der utfordringene er store, men tallene viser at det finnes problemer på mange flere skoler. Det er gjort mye riktig i arbeidet mot mobbing mellom elever i trondheimsskolen de siste årene. Nye måter å tenke på, jobbing på tvers av fagfelt og ny kompetanse har bidratt til mer oppmerksomhet, fra foreldre, elever og ansatte i skolen. Det er grunn til å ta lærdom av dette når voldsepisoder mot lærerne skal bekjempes.

LES FLERE KOMMENTARER AV HARRY TILLER HER