Flere nyheter de siste dagene tyder på at Midtbyens framtid blir lys – hvis sentrum får utvikle seg i en annen retning enn hittil.

De som driver handel i Midtbyen, har protestert kraftig mot at biltrafikken i sentrumsgatene skal reduseres. Protestene er forståelige, men de bygger på en oppfatning av at alt skal være som før. Fint lite blir som før. Verden er for lengst blitt slik at vi må innstille oss på stadige endringer.

For Midtbyen kan endringene i en overgangsperiode medføre ubehag for dem som driver butikk på den tradisjonelle måten. På lengre sikt er det likevel håp om at Midtbyen kan komme styrket ut av det som vil skje de neste årene – i hvert fall hvis aktivitetene i sentrumsgatene i større grad blir dreid mot aktiviteter og opplevelser, heller enn handel. Vi kan handle på nettet, på Tiller eller Lade, men Nidarosdomen kan vi bare oppleve der den er.

«Juleevangeliet – The Smash Hit Musical» kan vi bare oppleve på Trøndelag Teater. Vi må til Olavshallen for å høre Trondheim Symfoniorkester, til Litteraturhuset for å være med på de interessante debattene. I Midtbyens museer og gallerier kan vi også oppleve trøndersk kunst som blir møtt med ovasjoner når den stilles ut i verdens metropoler. (Hannah Ryggen i London.)

Næringslivet selv blir mer og mer oppmerksom på at sentrum er et sted for opplevelser. «Kunst og kultur som drivere for byutvikling» var tema da Næringsforeningen i Trondheimsregionen arrangerte byutviklingskonferanse før helgen.

Da de første byutviklingskonferansene ble arrangert for sju, åtte år siden, var det ikke uvanlig at folk tok ordet for å fortelle at bilen har kommet for å bli. Stemningen er i ferd med å snu. I år var det kultursektoren som hadde ordet. Kunstindustrimuseets direktør Åshild Adsen fikk applaus da hun sa at Trondheim bør få en milliard for å bygge et nytt kunst- og designmuseum. En og en halv milliard, tilføyde Trondheim kunstmuseums direktør Johan Börjesson og fikk enda mer applaus.

Rådmann Morten Wolden ble også tatt godt imot da han tok til orde for at byen bør bli europeisk kulturhovedstad i 2030. Det er slett ingen fjern ambisjon. Trondheim har forsøkt tidligere. Bergen og Stavanger har vært det.

Protestene mot å redusere biltrafikken i sentrum er som et ekko fra tidligere tiår. Da Nordre skulle bli gågate tidlig på 70-tallet, protesterte butikkeierne kraftig. De som driver butikk på Nordre i dag, har nok innsett at gata er mer lønnsom uten biler.

De som mener sentrum blir best med noen færre biler i gatene, fikk to gode nyheter i forrige uke. Forrige mandag fortalte Adresseavisen at prøveprosjektet med miljøgate i Innherredsveien er en suksess. Statens vegvesens trafikktellinger viser at gata har fått dobbelt så mange syklister og 30 prosent flere fotgjengere etter at biltrafikken ble redusert i sommer.

Den neste gode nyheten avslørte at stadig flere dropper bilen på handleturen. En spørreundersøkelse viste at over halvparten av oss lar bilen stå når vi skal ut og handle. For to år siden brukte godt over halvparten bil. Slike spørreundersøkelser har en feilmargin, men det er ingen tvil om at utviklingen går rett vei.

Tallene bør roe nervene hos flere som driver butikk i Olav Tryggvasons gate. Ikke alle, men mange av dem, er redde for at omsetningen vil synke når prøveprosjektet med bilfri miljøgate starter neste år. Redselen er den samme som den var i Nordre gate for 45 år siden.

Men noe er i ferd med å demre for flere og flere av oss: Vi kan ikke lenger kjøre bil hvor som helst, særlig ikke i den byen som vokser raskest i Norge og som kan få rundt 25 000 flere innbyggere om ti år. Byturen blir dessuten en mye bedre opplevelse når vi slipper å kjempe om parkeringsplass. Og til Midtbyen vil man i framtida først og fremst dra for å oppleve noe. De som har opplevelser å tilby, har en stor fordel den dagen vi slipper å gå i butikken.

De som forstår seg på slikt, sier at om noen år trenger vi bare gi en beskjed til en dings, så kommer droner hjem til oss med varene vi trenger. Da vil det ikke være stort å tjene på at bilene får dundre gjennom Olav Tryggvasons gate som før.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: Stordalen visste ikke hva han var med på å starte

Trivelig: Midtbyen er stedet for opplevelser, som dem man får under julemarkedet. Dette bildet er fra julemarkedet i fjor. Foto: Christine Schefte