Det skal imidlertid bli spennende å følge utviklingen fremover. Ifølge ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er det ut september registrert nærmere 20 000 nye personbiler av merket VW.

For de fleste bilene, som nå blir registrert og får påsatt norske skilter, ble kontraktene skrevet for flere måneder siden, med andre ord før dieselskandalen ble kjent for to uker siden. Om bedrageriet vil slå ut på registreringstallene på slutten av året, blir nok fulgt med lettere nervøsitet i VW-konsernet.

Syv prosent opp

Det ble registrert 12 421 nye personbiler i september, mot 11 585 i september i fjor, det gir en økning på syv prosent på én registreringsdag mer i september i år.

Årets septembertall er 21 prosent høyere enn gjennomsnittet for september de siste ti årene.

Mest solgte bilmodell denne måneden er VW Golf med 1102 biler, inkludert 571 elektriske, foran Toyota Auris med 535, Nissan Leaf med 492, Toyota Auris med 364 og Toyota Rav 4 med 314.

Tallene fra OFV viser videre at det er registrert 111 811 nye personbiler fra januar og ut september, mot 107 104 på samme tid i fjor, en økning på 4,4 prosent.

Færre kjøper dieselbil

Dieselandelen har på samme tid gått ned fra 48,1 prosent til 41,1 prosent. Elbilandelen ligger nå på 17,6 prosent, mot 12,8 prosent i fjor. 4,5 prosent av alle nyregistrerte personbiler er nå en ladbar hybrid. 36,3 prosent av nybilene har firehjulsdrift.

Det gjennomsnittlige CO2-utslippet er gått ned fra 110 g/km til 99 g/km, og skyldes i det alt vesentlige økningen i salget av nullutslippsbiler.

Golf topper elbilsalget

Ser man på salget av elbiler, toppes det av VW Golf med 6812 biler ut september. Tesla Model S inntar sølvplass med 3243 biler, som gir en tilbakegang på 8,3 prosent fra fjoråret. Nissan Leaf på bronse går tilbake med hele 28,4 prosent med 2680 biler.

Deretter følger BMW i3, Renault Zoe, VW Up, Mercedes-Benz B-klasse, Kia Soul og Peugeot iOn.

Bruktbilimporten gikk ned med 23,3 prosent i september og 9,2 prosent hittil i år.