Ved bilfabrikkene i Tyskland har ledelsen bevisst jukset for at dieselmotorene skulle tilfredsstille strenge utslippskrav og få lave avgifter. Det var den amerikanske miljøvernetaten (EPA) som fredag for to uker siden meldte at Volkswagen har trikset med utslippene av nitrogenoksid (NOX). Volkswagen Group har hovedkontor i Wolfsburg, og produserer også biler under varemerkene Seat, Bentley, Bugatti, Porsche, Ducati, Lamborghini, Scania og Man.

Hva sier du til kundene dine?

- Våre grunnverdier står fast. Alle kundeundersøkelser før skandalen viste at vi har stor tillit, og den akter vi å beholde. Vi lever av tillit. Uten den mister vi kunder.

Og nå strømmer det på med telefoner og kunder som kommer innom og slår neven i bordet?

- Nei, det er ikke slik vi opplever det. Før du kom hit i dag har det ifølge sentralbordet vært kun én henvendelse, fra en kunde som lurte på om han vil bli innkalt til verkstedtime.

Hva skjer med de 147 000 dieselbilene i Norge som kan være rammet av jukset?

- Tyske myndigheter har gitt fabrikken frist til midten av neste uke med å komme med forslag til utbedringer. Det vil trolig bli en oppgradering av programvare, og på noen motorer kan det bli aktuelt å skifte ut en del. Så vil importøren bli informert, og deretter vil vi innkalle våre kunder til en verkstedtime. Dette blir en helt kostnadsfri oppgradering for den enkelte.

Det kan ikke være særlig trivelig å representere VW-konsernet i disse tider?

- Jeg må innrømme at da nyheten sprakk, var det sjokk. Merkevaren har fått en ripe i lakken en ripe i lakken. Og så kan man spørre, hvorfor bedrive juks når vi har så fantastisk gode produkter? Personlig har jeg opplevd at kunder, f.eks. på Lerkendal, har kommet bort til meg og spurt: Roger, hvordan går det med deg? Vi har så stor tillit til dere at vi blir med videre. Også andre medarbeidere har opplevd tilsvarende. Dette varmer.

Uansett hefter også den lokale bilforhandleren ved svindelen?

- De fleste skjønner at verken importøren eller vi forhandlere har gjort noe galt. Men vi tar selvsagt saken på dypeste alvor, og lover å oppgradere de aktuelle motorene. Som allerede nevnt møtes vi med sympati og forståelse, fremfor utskjelling og harme. Problemet er at heller ikke vi vet stort mer enn folk flest. Vi venter på nærmere informasjon om hva som skal gjøres.

Du har vært trofast mot Volkswagen i 25 år?

- Ja, og nå får jeg gullklokken, det er jeg stolt av. 15. oktober er det fem år siden jeg ble daglig leder her i Trondheim. Jeg er så heldig å være omgitt av fantastisk flinke medarbeidere, som står på for å yte våre kunder best mulig service.

Du startet på gulvet og har jobbet deg oppover?

- Jeg begynte som mekanikerlærling i 1984, ble mekaniker/tekniker, senere serviceleder på kundemottak. Jeg har gått på teknologisk institutt, vært servicemarkedssjef i Asker og i Oslo, og var direktør for Møller logistikk da jeg ble spurt om å ta over som daglig leder ved Møller Bil Trondheim.

Åpningsspørsmålet var litt spesielt?

- Styrelederen i Møller Bil spurte om jeg likte Rosenborg Ballklub. Da skjønte jeg at vi skulle til Trondheim.

Det hadde du ikke noe imot?

- På ingen måte, jeg er halvt trønder med mor fra Namsos og far fra Hamarøy. Har vært RBK-fan hele livet, og Møller Bil er sponsor til RBK, så jeg er mye på Lerkendal.

Hva fikk du beskjed om å gjøre med forhandleren i Trondheim?

- Jeg skulle bygge opp virksomheten og øke fokuset på kundene. Vi skal ha de mest fornøyde bilkundene. På fem år er omsetningen økt fra 650 millioner kroner i året til over en milliard i 2015. I våre kundeundersøkelser svarer de fleste at de er svært godt fornøyd. Vi har lyktes, og det er fantastisk moro.

Du stiller krav til de ansatte?

- Alle besøkende skal tas imot som gjester, og da kan det ikke jobbe sure folk her. Alle ansatte hos oss skal smile, se kundene i øynene og si hei.

Samtidig må vel ansatte kunne levere et produkt som gjør kundene fornøyde?

- Etter et verkstedbesøk skal bilen være i orden, kunden skal slippe å måtte komme tilbake. Kunden må kunne stole på oss.

Hva med arbeidsmiljøet?

- Vi skal ha de beste folkene, og da må forholdene legges til rette for at våre 176 ansatte ved avdelingene VW, Audi og Skoda skal trives og ikke bli syke. Vi opplever at ansatte som trives, og er trygge i sine jobber sjeldne er syke.