Venstres kommunalråd i Trondheim er glad for at Miljøpartiet De Grønne (MDG) i Oslo har fått politisk flertall for å gjøre Oslo sentrum bilfritt. I Adresseavisen onsdag tok varaordfører Hilde Opoku (MDG) til ordet for en lignende ambisjon for Midtbyen i Trondheim. Opoku får helhjertet støtte fra Jon Gunnes, som etter valget ble en del av det brede politiske samarbeidet i byen.

Bilfritt innen 2025?

Gunnes mener Ap og Høyre fremstår som miljøsinker når de ikke vil stenge Midtbyen for biler. Han mener det er realistisk å få en bilfri by innen 2025.

- Næringsforeningen i Trondheim har fått Ap og Høyre til å tro på at bilen er det eneste saliggjørende for omsetningsøkning i Midtbyen. De to store partiene har ingen ambisjoner om en levende og miljøvennlig by. Transportøkonomisk institutt har slått fast at handelen i sentrum ikke er avhengig av stort bilbruk og masse areal til parkering. Tidligere «fakta» må strykes, og ny politikk må utformes, sier Gunnes.

SVs Ottar Michelsen vil ikke ha bilfri by umiddelbart. Men han vil legge til rette for kollektivtrafikk, gående og syklende i så stor grad at det kan bli resultatet – etter hvert.

- Både Elgesetergate, Innherredsveien og Olav Tryggvasonsgate er gater hvor bilen vil fortrenges. Når vi får en bybane på plass, kan det være naturlig med en bilfri midtby. Vi har ikke behandlet dette i partiet, men det vil være en god ambisjon, sier Michelsen.

- Når kan byen være bilfri tror du?

- Sa Gunnes 2025? Vi må klare det tidligere enn det, sier Michelsen som også vil utvide gågatearealet på kort sikt.

- Bykamp med Oslo

Varaordfører Hilde Oppku (MDG) sier at partiets ambisjon er et bilfritt sentrum innen 2019 – som det nye rødgrønne byrådet i Oslo.

- Nå håper jeg Ap og våre andre samarbeidspartier lar seg inspirere av det som skjer i Oslo. Befolkningen er fornøyd med det vi allerede har gjort i Trondheim, og det er ingen grunn til å sitte på gjerdet og vente. Vi må ta en positiv bykamp med Oslo om dette, sier Opoku.

Men koalisjonskamerat Geirmund Lykke (KrF) lar seg ikke overbevise om behovet for et bilfritt sentrum.

- Jeg er skeptisk til at dette vil hjelpe oss med å få ned CO2 -utslippene totalt sett. Jeg frykter at et bilfritt sentrum bare vil føre til at folk heller kjører til kjøpesentrene utenfor byen. Men jeg er også opptatt av at vi skal ha flere bilfrie områder i sentrum, vi kan for eksempel legge til rette for flere gågater. Vi mener også at vi ikke skal øke antall P-plasser – i motsetning til Ap, påpeker KrFs kommunalråd.

Senterpartiets Marte Løvik tror ikke på en bilfri midtby innenfor hele elveslyngen.

- I boligstrøkene må folk kunne ha tilgang til bilen sin, ellers vil ikke flere bo i midtbyen. Men vi må få flere gågater. Og Olav Tryggvason er overmoden som miljøgate – der er jeg skikkelig utålmodig, sier Løvik.

Nei, nei, nei

Aps nye samarbeidspartner, Jon Gunnes, er skuffet over Aps holdning til debatten.

- Ap har valgt å møte denne debatten med å si nei, nei, nei til alle forslagene. I Miljøpakken har vi høyere ambisjoner enn dette, og nå må Ap og Høyre være med å ta denne debatten på alvor, sier Gunnes.

Spørsmålet om Olav Tryggvasons gate har lenge ligget på politikernes bord, og saken er ventet å komme til politisk behandling innen nyttår. Jon Gunnes mener etableringen av en bilfri miljøgate – der bussene fortsatt kjører – er selve lakmustesten på en prosess mot en bilfri midtby.

Gunnes håper MDG vinner frem med kravet om et bilfritt Oslo, men finner det underlig at Aps byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen, har høyere klimaambisjoner enn ordfører Rita Ottervik i Trondheim.

- I arbeidet med Miljøpakken har Ap høye ambisjoner for å få ned klimautslippene. Jeg ser ikke disse ambisjonene når det er snakk om å begrense biltrafikken i Midtbyen. Det bør de endre på. Jeg er sikker på at det finnes sterke krefter i både Høyre og Ap som er mer positive til å fjerne privatbilene fra Midtbyen enn det som til nå har kommet fra det holdet, sier Jon Gunnes.