- All erfaring, både fra Norge og utlandet, viser at mindre bilbruk i sentrum, ikke fører til inntektssvikt for handelsnæringen. Tvert imot fører færre biler til at sentrumshandelen blir styrket, sier forsker Aud Tennøy i Transportøkonomisk institutt (TØI).

TØI-forskeren avliver dermed en seiglivet myte blant næringsdrivende om at mindre bilbruk er en fare for omsetningen.

LES PÅ PLUSS: Varaordføreren vil ha bilfri Midtby

Les også: Refser Ap som miljøsinke

- Færre biler gir triveligere sentrum

- Årsaken til at handelen øker er at brukere av sentrum setter pris på et bilfritt miljø. Færre biler gir et triveligere og mer attraktivt sentrum, og får folk til å dra oftere til sentrumsbutikkene, sier Tennøy.

Et annet viktig forskningsfunn er at det er de som ikke bruker bil til sentrum som handler mest.

- Det er fortsatt bilbrukere som gjør de største enkeltinnkjøpene, men over tid er det de som går, sykler eller bruker kollektivt til sentrum som bruker mest penger, fordi de handler oftere enn de som kjører bil, påpeker Tennøy.

Helt ferske tall fra en undersøkelse gjennomført i Trondheim av Næringsforeningen, Midtbyen Management og Miljøpakken bekrefter funnene hos TØI.

Næringsforeningen i Trondheim reagerer på utspillet om bilfritt Midtbyen.

Mest omsetning fra handlende uten bil

- Undersøkelser viser at nesten to tredjedeler (62 prosent) av omsetningen i Midtbyen kommer fra kunder som reiser miljøvennlig, det vil si enten tar kollektivt, sykler eller går til sentrum, mens 38 prosent av omsetningen fra bilbrukere.

Tallene viser at de som kjører bil, handler i snitt mer hver gang, men de handler ikke så ofte som de som reiser kollektivt, sykler eller går, forteller prosjektmedarbeider Hans Kringstad i Miljøpakken.

- Flere undersøkelser i utlandet viser at næringsdrivende i sentrum har en overdreven oppfatning av hvor mange av deres kunder som er bilbrukere. Oppfatningen er ikke i samsvar med virkeligheten. Det er færre som bruker bil til sentrum enn handelsnæringen tror, sier Tennøy.

En annen utbredt oppfatning i debatten om restriksjoner i bilkjøring i sentrum er at tilgjengelighet til parkeringsplasser er det mest avgjørende for handel i sentrum.

- I flere spørreundersøkelser, også blant næringsdrivende kommer parkering langt ned på listen over hva som er viktig for å gjøre et bysentrum mest mulig attraktiv, forteller forskeren fra TØI.

- Gående må prioriteres

- Hva bør politikere og byplanleggere gjøre for å tilfredsstille både de som ønsker god tilgjengelighet for bil i sentrum og de som vil ha et attraktivt bymiljø?

- Erfaring fra mindre norske byer viser at det viktigste planleggingsgrepet er å gjøre det godt å gå, blant annet ved å lage bredere fortau. Vedtakene bør baseres på en bevisst prioritering av gående i de viktigste og mest sentrale delene av sentrum.

Samtidig må antall plasser for gateparkering reduseres og de gjenværende plassene ha en høy timepris for å unngå at plassene brukes til arbeidstidsparkering.

Øvrig parkering kan henvises til parkeringshus i utkanten av sentrum, sier Tennøy, som peker på at en annen suksessfaktor for å få flere til å velge sentrumshandel, er å legge til rette for flere boliger og arbeidsplasser i sentrum.