Etableringen av det mobile asfaltverket er på flere punkter i strid med reguleringsplanen for Brattøra, men Peab Asfalt har fått dispensasjon til drift av rådmannen, bygningsrådet og Fylkesmannens miljøvernavdeling.

Driften av asfaltverket vil gi støy over tillatte grenseverdier om natten for beboere på deler av Ladehammeren, men asfaltproduksjonen har fått grønt lys forutsatt at det blir iverksatt en rekke støydempende tiltak.

Peab Asfalt skal i tillegg til asfaltproduksjon også drive et råvaremottak av sand og stein ytterst på piren.

– Vi begynner så smått med graving av kabelgrøfter i slutten av november og gjør ytterligere forberedelser til driftsstart i løpet av vinteren, men det blir ingen produksjon ved asfaltverket før asfaltsesongen begynner for alvor i april, sier distriktssjef Ole Martin Woldseth i Peab.

Like høyt som et seks etasjers hus

Driften av asfaltverket, som vil få en årsproduksjon på mellom 50 000 og 90 000 tonn, bryter med reguleringsplanen for Brattøra både med henhold til byggehøyde og byggegrense.

Deler av asfaltverket rager rundt 19,5 meter i været, noe som tilsvarer høyden på et hus på mellom seks og sju etasjer, men rådmannen har gitt dispensasjon, fordi det ikke er hele asfaltverket, men bare deler av konstruksjonen som er over 12 meter.

Hoveddelen av asfaltverket ligger utenfor den tillatte byggegrensen for denne type virksomhet, men fordi «et asfaltverk vil ha flere likheter med en containerhavn» og at anlegget ikke er permanente bygninger, men mobile installasjoner, har rådmannen valgt å gi dispensasjon også på dette punktet.

Også visuelt byr etableringen av asfaltverket på utfordringer. «Størrelsen medfører at det blir godt synlig både fra land og vann», skriver rådmannen, som imidlertid vektlegger at «asfalt er et helt nødvendig produkt for byen og omegn, og plasseringen synes riktig både ut fra logistikk og miljøhensyn.»

Produksjon om natten

Peab bekrefter at det vil bli produksjon av asfalt døgnet rundt, også om natten, deler av året.

– Hovedsesongen for asfaltproduksjon går fra mars/april til november. På den travleste tiden av sommersesongen, hvor asfaltering på hovedveiene skjer om natten, er vi helt avhengig av produksjon både dag og natt, for å kunne levere det kundene har bestilt til rett tid. Andre deler av sesongen er det langt roligere, og vi kan da nøye oss med dagproduksjon ned i fire dager per uke, forklarer Woldseth.

Da det mobile asfaltverket var i drift på Tiller hevdet naboer at «støyen og forurensningene er av sterk sjenanse både dag, natt og helg.»

Tiltak mot nattestøy

Asfaltproduksjonen vil bryte med tillatte grenseverdier for støy i deler av døgnet. Beboere i Ladehammerveien og Kaptein Kaalds vei på Ladehammeren vil, uten at det iverksettes tiltak, få støy over tillatte grenseverdier om natten.

En støyrapport fra Multiconsult foreslår seks ulike tiltak for å forebygge nattestøyen fra asfaltverket. Forslagene innebærer blant annet støydemping av hjullastere, bygging av lagersiloer i betong og ulike tiltak av lokal skjerming.

Rådmannen forutsetter at alle forslag i støyrapporten blir fulgt opp og satt i verk, at det foretas jevnlige støymålinger og at det iverksettes eventuelt nødvendige tiltak slik at støykravene overholdes.

Rådmannen konkluderer med at fordelene med etablering av asfaltverket er «klart større enn ulempene» og anbefaler at tiltaket blir godkjent, en anbefaling som både bygningsrådet og Fylkesmannens miljøvernavdeling har sluttet seg til.

Miljøgevinst

Distriktssjef Ole Martin Woldseth i Peab mener etableringen av asfaltverket på Brattøra har en tydelig miljøgevinst.

– All frakt av steinmasse og tilslag fra vårt pukk og grusanlegg i Verrabotn vil skje med båt. 90 000 tonn masse tilsvarer 3000 trailere. Et nytt produksjonsanlegg på Trondheim Havn vil dermed spare både miljø og kostnader i forhold til hvis massen hadde blitt transportert på vei, sier Woldseth, som i snitt regner med ett båtanløp per dag med masse fra Verrabotn.

– Ikke alt som støyer kan være utenfor byen

Ordfører Rita Ottervik (Ap) mener havna i Trondheim både er et fornuftig og ønskelig sted å plassere asfaltverket.

Ottervik sier at kommunen har pålagt asfaltverket å flytte fra Tiller så snart som mulig på grunn av støy og belastning for naboene, og at det vil være et mindre problem på Brattøra.

– Ikke alt som støyer kan være utenfor byen, sier Ottervik.

Hun sier asfaltverket er en virksomhet som bør plasseres hensiktsmessig, og at tilgang på båttransport er en av forutsetningene. Ottervik sier at man da unngår mye biltrafikk.

- Noe man må akseptere

På spørsmål om det ikke vil medføre støyproblemer for beboerne på Ladehammeren, sier Ottervik at det er et område som ligger et godt stykke unna.

– Det er noe man må akseptere når man bor i nærheten av et havneområde, sier hun, og mener støy er et større problem på Tiller.

– Har det vært aktuelt å legge det andre steder, for eksempel i Orkanger?

– Da får man transportutfordringer ved at man får mye bilkjøring. Dette er mobile asfaltverk, og de flytter dit etterspørselen er størst, sier hun.

Varaordfører Hilde Opoku (MDG) mener det er helt uaktuelt å legge asfaltanlegget på Brattøra, dersom det medfører fare for utslipp.

– En forutsetning for at det skal plasseres der, må være at det verken er farlig eller påvirker mudringen som er i gang, slår politikeren fast.

Hun legger til at partiet i utgangspunktet ikke ønsker en slik industri i Trondheim, men ser samtidig at asfaltverket er her på grunn av de mange prosjektene som krever asfalt i området.

Opoku mener likevel det er negativt at man går imot reguleringsplanen for Brattøra når man åpner for anlegget.

– Hadde det vært ment som en permanent løsning, så hadde vi gått klart imot det. Ingen vil ha dette i nabolaget sitt, men det finnes ikke noe godt alternativ slik jeg ser det. Man må bare sørge for å ha kontroll på utslippene til grunnen. Nå rydder vi i gamle synder i området, og da skal man ikke tilføre nye, sier politikeren.

– Lytt til naboene

Venstres Jon Gunnes (bildet) har ikke hørt om planene da Adresseavisen tar kontakt. Han blir overrasket over vedtaket om å gå imot reguleringsplanen for Brattøra.

– Dette høres ikke bra ut. Det må i alle fall være en forutsetning om at det er midlertidig, sier Gunnes.

Han mener at hvis det er et område det skal passes på i byen, så er det Brattøra og Piren. Han håper også at det er tatt hensyn til naboene med tanke på støyproblemene som er varslet i forbindelse med anlegget.

– Jeg håper de er lyttet til. Jeg er ikke negativ til dette, men det er under forutsetning av at naboene blir hørt og at det ikke kun blir gjennomført av økonomiske årsaker, sier Gunnes