Noen drosjeeiere er helfrelste og kan ikke tenke seg å kjøre annet enn elbil, andre er avventende, mens mange slettes ikke kan tenke seg å kjøre rundt i en taxi som går på batteri.

TrønderTaxi er Trøndelags største taxisentral. Det kjøres om lag 1,3 millioner turer i året, fordelt på cirka 490 drosjer, tilknyttet Trondheim og Sør-Trøndelag for øvrig. Likevel går det ikke flere enn tre Tesla Model S og én Nissan Leaf i Trondheim. I tillegg er det bestilt to Tesla.

Et prøveprosjekt med Nissan Leaf ble avsluttet for to år siden, og var ingen suksess.

Foretrekker hybrid

I stedet satser stadig flere drosjeeiere på hybriddrevne biler. Av Toyota Prius går det 73 drosjer tilknyttet TrønderTaxi i hele Sør-Trøndelag, hvorav 67 i Trondheim. I tillegg går det flere hybrider av andre bilmerker, som Lexus og Peugeot.

Av Stjørdal Taxis 52 løyver, er hele 70 prosent av oppdragene knyttet opp mot flypassasjerer, som skal fraktes mellom Værnes og Trondheim. Om lag 20 prosent av kjøretøyparken består av elektriske biler; åtte Tesla Model S og én Nissan Leaf.

- Vi har satset hardt på eltaxi og andelen øker, sier daglig leder ved Stjørdal Taxi Kurt Ove Bratseth.

Billigere i drift

Han legger til at en eldrosje har langt lavere drivstoffutgifter sammenlignet med en dieseldrosje. En eltaxi har ingen skadelige utslipp, mens en dieseldrosje slipper ut en god del CO2 og NOx. En drosjeeier forteller han sparer rundt 125 000 kroner i året bare på bompenger om han har en par eldrosjer i skytteltrafikk mellom flyplassen og Trondheim.

Norgestaxi har 114 løyver tilknyttet Trondheim. Av disse er ni Tesla Model S, 32 hybrider, mens 71 går på bare fossilt drivstoff.

- Bilparken er i gjennomsnitt 2,3 år og hybridandelen er økende, forteller driftsleder i Norgestaxi i Trondheim Stig Røttereng.

Ønsker flere ladere

Drosjeeier Arne Inge Dyrdahl er en av elbil-pionerene i TrønderTaxi. Han har i dag to Tesla Model S og har reservert to Tesla Model X, som er ventet neste år. Men han er usikker på om han skal legge inn bestilling på dem, først og fremst på grunn av mangel på ladestruktur i regi av TrønderTaxi.

- Elbiler er kommet for å bli, men jeg savner initiativ fra både administrasjon og styre i TrønderTaxi. Det hele startet så oppløftende, der vi samarbeidet tett med bl.a. Sintef og Green Highway. Men prosjektet med Nissan Leaf viste seg ikke å være lønnsomt. Siden har Tesla Model S overtatt, og nå er driften lønnsom, sier Dyrdahl.

Kan kjøre lengre

Tesla har større rekkevidde, minst 30 mil mellom hver lading, og dessuten har Tesla sitt eget nett med superladere. Det gjør at man kan kjøre nærmest hvor som helst. Dyrdahl sier han så for seg 100 Tesla-drosjer i Trondheim innen forholdsvis kort tid.

- Kolleger spør meg om det er butikk i å kjøre eldrosje. Har de ikke kalkulator? De skylder på at Tesla er så dyr i innkjøp. I og med at bilen er momsfri, får man ikke refundert momsen som på andre drosjer.

Dyrdahl legger til at til tross for at Tesla er en forholdsvis dyr bil, sparer han om lag 100 000 kroner i året på drivstoff og bompengeutgifter. Men han savner flere stasjoner for hurtiglading. Han har spurt om TrønderTaxi kan sette opp en semihurtiglader for Tesla, men styret sa blankt nei.

- Superlader er kun en rekkeviddeforlenger, og ikke en lader man skal starte dagen med. Skal man få flere eldrosjer, bør TrønderTaxi legge forholdene bedre til rette, mener Dyrdahl.

Opp til hver eier

Driftskoordinator Pål Harald Clausen i TrønderTaxi sier det er opp til den enkelte drosjeeier å velge kjøretøy, men innenfor de krav som løyveutsteder Sør-Trøndelag fylkeskommune stiller. Eierne velger kjøretøy som er økonomisk mest gunstig.

- Prøveprosjektet med Nissan Leaf ble avsluttet for to år siden. Bilene hadde blant annet for kort rekkevidde. Siden har Tesla Model S overtatt, men det er først nå den er kommet med firehjulsdrift. Det har vist seg at det er lenge å vente på nye deler til Tesla, og det er stor usikkerhet rundt gjenkjøpsverdien. Bilen er dyr og det er ingen momskompensasjon, sier Clausen.

Flere drosjeeiere har derfor valgt å sitte på gjerdet inntil videre. Uansett er drosjenæringen ifølge Clausen prisgitt hva løyveutsteder bestemmer med hensyn til utslippskrav.

- På enkelte anbud er det krav om at bestemte løyver skal trafikkeres med hybrid- eller elbiler. I fremtiden vil man nok se flere elbiler brukt til småkjøring i byene, mens hydrogen brukes i tyngre kjøretøy på lengre turer. TrønderTaxi er opptatt av miljøet og er sertifisert som miljøfyrtårn, sier Clausen.

Første eltaxi i 2008

Det var Arne og Audun Asphjell som i 2008 startet med de to første eltaxiene i Trondheim, i regi av TrønderTaxi. Med hver sin Think, som kun hadde plass til én passasjer, banet de vei for elektrisk drosjetrafikk i Trondheim. Dette var for øvrig de første eltaxiene i Nord-Europa.

I et leserinnlegg i Adresseavisen skriver Arne Asphjell at ledelsen i TrønderTaxi viser liten interesse for å bidra med ladeløsninger. Bestselgerlistene for privatbiler preges av elbiler, og hos andre drosjesentraler er det en økende bestand av eldrosjer.

- Pionerbedriften TrønderTaxi er fullstendig forbikjørt av Norgestaxi og Stjørdal Taxi. I Amsterdam er det en armada av Tesla som frakter folk mellom flyplassen og bykjernen.

Asphjell sier at driften med Think ble lagt ned da fabrikken gikk konkurs tre år senere, og det ble vanskelig å få service og skaffe deler. Og selv har han ikke kjørt drosje på et år på grunn av andre gjøremål.

- Privat kjører jeg fremdeles Think og er godt fornøyd. I TrønderTaxi opplevde jeg at mange sjåfører rynket på nesen over elbilene. Vi ble rett og slett motarbeidet. De fleste eiere er konservative og vil kjøre fossildrevne drosjer, sier Asphjell.