- Det var den matematikken da, sier Astrid Aasum om hvorfor hun har tatt med seg sin egen far og satt seg på skolebenken på Gløshaugen.

De har satt av to novemberkvelder for å bli bedre hjelpere til matteleksene for ungdomsskoleelever.

Foreldre som bryr seg

- Det aller viktigste er å ha foreldre som bryr seg, sier universitetslektor Geir Halland fra NTNUs program for lærerutdanning. Han er hyret inn for å snakke om motivasjon, pedagogikk og gi foreldrene råd om hvordan de skal lære bort matte. Han slår fast at det som får oppmerksomhet også får verdi. Derfor er han ikke i tvil om at foreldre må engasjere seg i leksene og være til stede selv om de kanskje ikke kan være så mye til faglig støtte.

LES OGSÅ KRONIKKEN: Sier du til barna dine at matematikk er vanskelig og trøster med at du ikke skjønte noe du heller? Ville du sagt det samme om barna var svake i lesing? Sannsynligvis ikke.

Studenter står bak

Gjennom Vektorprogrammet arrangerer realfagsstudenter på NTNU foreldrekvelder med matematikk for ungdomsskolen. Vektorprogrammet er en studentorganisasjon som jobber for å øke interessen for matematikk og realfag blant elever. Studentene er lærerassistenter i skolen, og sist vår arrangerte de for første gang kurs for foreldre i Trondheim. Denne gangen har 70 voksne meldt seg på for å bli bedre leksehjelpere i matematikk.

- Vi gjør dette for å motivere elevene i matte, for å gi studentene innblikk i læreryrket og for å motivere realfagsstudentene, sier Per Ivar Hoff i Vektorprogrammet ved NTNU. Han er lektorstudent med fagene matematikk og fysikk.

- Når du skal prøve å lære andre noe, blir du mer bevisst hva du kan, sier han om hvorfor han og mange andre realfagsstudenter bruker tiden til å være assistenter i skolen og lage foreldrekveld.

Øving er viktig

Geir Halland ber foreldrene følge med hva elevene jobber med, stille spørsmål og delta når elevene driver med matteleksene.

- Foreldre er viktige i ungenes liv. Det betyr mye hva foreldrene sier og gjør, sier han og slår fast at foreldre som engasjerer seg i skolen og skolearbeidet er en driver for bedre resultat.

- Ingen blir gode uten å øve. Og det er mye lettere å veilede elevene på skolen dersom de har prøvd og øvd, selv om de ikke har fått det til, sier han. Geir Halland ber foreldrene aldri å stille spørsmål om elevene er ferdig med leksene.

- Spør heller hva de har lært, sier han.

Faste besteforeldredager

Astrid Aasum har to barn på 16 år og snart 15. Den ene går i niende klasse på ungdomsskolen. Den andre går første året i videregående. Begge har hver sin besteforeldredag i uka. Fra de gikk i første klasse har de hatt en fast ukedag hos besteforeldrene. Der har de spist middag, gjort lekser og vært sammen med besteforeldrene sine. Derfor er bestefar, Bjarne Aasum også med når vektorprogrammet inviterer til mattekurs for foreldre.

- Først og fremst håper jeg å lære litt matematikk, sier han. Etter et yrkesliv som psykolog mener han at han kan litt om pedagogikk.

Astrid Aasum jobber som kontorleder. Hun har meldt seg på kurset fordi hun syns det er vanskelig å veilede ungdommene i matematikk.

Nye metoder

- Jeg blir møtt med at vi gjør det ikke på den måten. Det handler om metoden. Måten å regne på og måten å sette opp regnestykket på er annerledes enn det jeg har lært. Astrid Aasum opplever at matteundervisningen har endret seg mye, og det gjør det vanskeligere for henne å hjelpe med leksene.

Begge to mener det er mange fordeler å ha besteforeldre som leksehjelper:

- Det er store fordeler med besteforeldre som leksehjelpere, sier Astrid Aasum. Hun mener det tåles langt mer av besteforeldre enn av foreldre. Men begge er glad for å få hjelp til å bli bedre som leksehjelpere i matematikk.

Bruke tid på leksene

- Det er fantastisk flott at de kommer med et slikt tilbud. Det er utrolig bra. Det må bety at mange har samme behov som oss, sier Astrid Aasum.

- Dette kurset har gitt oss en bekreftelse på at vi ikke er helt på jordet, at vi tenker rett når vi deltar i skolearbeidet til barna. Vi har lært at vi skal være engasjerte, bruke tida sammen med barna, sette oss ned sammen om leksene, ta del i livet deres og være til stede.

Viktig med engasjerte foreldre som deltar i leksearbeidet, sier universitetslektor Geir Halland til 70 foreldre til ungdomsskoleelever. Foto: Håvard Haugseth Jensen
- Øving er viktig også når eleven ikke får det til, sier Geir Halland til foreldrene. Foto: Håvard Haugseth Jensen