53-åringen, som driver den økologiske hud- og kroppspleiebutikken Scent på kjøpesenteret Sirkus Shopping, ønsket i vinter å etablere en ny butikk i Trondheim sentrum. Det ble langt mer tidkrevende enn hun hadde tenkt seg på forhånd.

- Jeg hadde observert tidligere at det sto en rekke ledige lokaler ledige i Midtbyen og regnet med at det ville bli relativt enkelt å få leie et areal på rundt 50 kvadratmeter. Der tok jeg feil.

Hver gang jeg forhørte meg om leie var erfaringen den samme. Gårdeieren sa ikke kategorisk nei, men var, når det kom til stykket, lite interessert i å dele opp lokalet i to eller flere deler og ønsket heller at lokalet skulle stå tomt i vente på en leietaker som ville ha hele arealet, forteller Vavik.

Hun tilbød gårdeierne å bidra til å finne andre interesserte som kunne tenke seg en butikketablering i samme lokale, men fikk liten respons.

Kronikk: Bilbruken må ned i sentrum

- Nisjebutikker gjør sentrum mer spennende

- Å etablere nisjebutikker innenfor et avgrenset areal, i et bestemt strøk eller i en gate, er noe som har vært prøvd med hell i byer som Stockholm og København. Slike etableringer gjør et bysenter mer spennende og attraktivt, sier Vavik, som viser Adresseavisen den nye butikken i Dronningens gate 48 som åpnet for en og en halv uke siden.

Hun og Marie Hilset,som driver butikken, er strålende fornøyd med et nyoppusset og ominnredet lokale på 65 kvadratmeter.

De har begge kjempetro på Midtbyen og er overbevist om at nisjebutikker innenfor det samme segmentet beriker sentrum.

- Variasjon og mangfold beriker Midtbyen, poengterer Vavik, som får støtte fra både bransjehold og forskere.

- Å dele opp et lokale for å gi plass til mange småbutikker, kan være en kjempegod idé sammenlignet med å la lokalet stå tomt. Forskning viser at det er mulig å lage et handle- og servicetilbud som tiltrekker seg den samme type kunder ved å etablere handlegater med mange butikker innenfor det samme segmentet, påpeker sosiologiprofessor Aksel Tjora ved NTNU.

LES OGSÅ: Johnny Love åpner motehus i Midtbyen

- Butikkmangfold det beste for Midtbyen

- Det beste for både Midtbyen og den enkelte handlegate er et mangfold av butikker. Vi er opptatt av hva sentrum trenger, - helheten og den rette miksen av butikker, sier daglig leder Rigmor Bråthen i Midtbyen management.

- Det finnes mange ulike typer gårdeiere i sentrum. Noen er veldig innstilt på å tilpasse lokalene etter leietakerens ønsker, men de fleste ønsker å tjene penger på konseptene over tid.

Vi kunne nok ha tenkt oss at flere gårdeiere delte vårt fokus på hva slags butikker og tilbud som mangler i gaten eller strøket der de holder til i stedet. Dermed kan man unngå å ta den første og beste leietakeren som dukker opp eller å gå og vente i det uendelige på en leietaker som har «det rette konseptet», sier Bråthen.

Midtbyen management, som også representerer Trondheim gårdeierforening, er opptatt av hva som skaper et attraktivt og levende bysentrum, men Bråthen innrømmer at det er lite Trondheim management kan gjøre ut over å forfekte sine synspunkter.

- Til syvende og sist kan jo gårdeierne gjøre nøyaktig slik de selv ønsker, sier Bråthen.

- Ikke alle lokaler like egnet til å dele opp

Administrerende direktør Svein Erik Nordbotten i E.C. Dahls Eiendom eier en rekke eiendommer i Midtbyen.

- Det finnes en rekke små lokaler i Midtbyen, så normalt skal det ikke by på problemer å finne et lokale som egner seg. Vi er selvsagt ikke prinsipielt imot å dele opp et areal i mindre biter, det å flytte vegger og bygge om er en del av prosessen ved å være utleier, men det finnes enkelte lokaler som ikke er like egnet til oppdeling. En gårdeier må også vurdere hva slags type butikkonsept som passer inn i lokalet. Det må tenkes helhetlig, sier Nordbotten.

Han peker også på at noen lokaler ikke er egnet for nye leietakere fordi leieprisen kan være for høy.

- Dette gjelder særlig lokaler innerst i sentrum, i området rundt Thomas Angells gate, Nordre gate og Dronningens gate. Der er prisen en god del høyere enn noen gater lenger bort. Prisen øker jo nærmere sentrum man kommer, sier Nordbotten.

- Å etablere nisjebutikker gjør et bysenter mer spennende og attraktivt, mener innehaver Marie Hilset og gründer Linda Vavik. Foto: VEGARD EGGEN