- Urettferdig, mener Ingrid Melting om den nye piggdekkavgiften. Men de fleste Adresseavisen møtte, mente avgiften er helt grei.

Mandag ble det kjent at flertallet i Trondheim går inn for å gjeninnføre piggdekkavgift, etter fem år uten avgift. Kommentarene i kommentarfeltene på Adresseavisens Facebook-side tydet på sterke reaksjoner. Men i julerushet tar de fleste nyheten med fatning.

- Piggdekkavgift? Det synes jeg er greit, egentlig. Innenfor bygrensen er ikke dette noe problem. Men for enkelte opp mot Byåsen og for taxier og slikt, er det verre, sier Arvid Solum som vi møter ved Statoil i Innherredsveien.

Han kjører piggfritt selv, har gjort det siden 2005.

- Da var det nok en medvirkende årsak at det var piggdekkavgift, jeg må være så ærlig at jeg sier det. Piggfritt går helt fint. Men jeg merker meg at kryss blir mer polerte på grunn av det, bemerker han.

Yasin Salem jobber på bensinstasjonen. Hans konklusjon er:

- Det er greit å kjøre uten pigg. Uten pigg er best for miljøet. Men da jeg bodde i Nord-Norge trengte jeg pigger, smiler han.

- Føler du deg trygg uten pigger, da?

- Det kommer jo an på dekkene, hvor slitne de er. Kjører jeg pent, er det ikke noe problem.

- Trondheim bratteste

I parkeringskjelleren på Sirkus shopping er det fullt en mandag kveld, dagen før desember.

- Jeg bor i Trondheims bratteste bakke, så nå spør du feil person, ler Beathe Kroppan.

- Har du pigg?

- Jeg tror det, jeg bør ha det, vi bor vanskelig til, ved Kvilhaugen. Så jeg har én fot i hver leir.

- Og da blir det?

- Jeg er jo for, for miljøet sin skyld. Vi må ta hensyn til det, konkluderer hun.

- Barnebarna plages

Bjørg Dahl er litt nølende. Men så kommer det:

- Jeg plages av astma og kols og svevestøv gjør det verre. Jeg har også barnebarn som plages av astma, så jeg synes dette var gode nyheter, må jeg si.

- Hva kjører du selv?

- Piggfritt. Det går greit, det.

Asbjørn Kjevik er litt vanskeligere å tyde:

- Jeg hører at de klager over støv, men da synes jeg heller man skal bli flinkere til å vaske veien. Et annet argument er økt slitasje på veidekket. Det argumentet kommer man seg ikke unna, det merkes godt. Forskjellen på veiene her og i utlandet er stor på grunn av piggdekk så det er nok en betydelig kostnad. Selv synes jeg det er en betydelig fordel å kjøre piggfritt med tanke på kjørekomfort og støy. Piggdekk bråker mye. Men på speilhålke, gjerne med underkjølt regn oppstår det ofte ugreie situasjoner. Vi er ikke like flinke til å ta hensyn til forholdene og det blir uhell. Det er dyrt.

- Så – er du for eller mot piggdekkavgift?

- Det var da fælt til press. Jeg synes det er greit å kjøre piggfritt. Og da jeg bodde lenger utenfor byen hadde jeg ingen problem med å betale den avgiften. Nå trenger jeg ikke piggdekk og må uansett ikke betale.

- Det var et ja ... eller nei?

- Jeg har ingen problem med å betale piggdekkavgift om jeg skulle trenge det. Jeg betaler NRK-lisensen også. Må jeg, så må jeg, smiler Kjevik.

Både ja og nei

- Jeg kjører piggfritt, jeg da. Og jeg merker det godt på veiene at ikke alle gjør som meg, det er en betydelig slitasje. Men om det har noe å si for miljøet, det er jeg mer skeptisk til, sier Bjørn Melting og moren Ingrid Melting føyer til:

- Jeg synes både ja og nei. Det er jo noen som må ha disse piggene. Men svevestøv merker jeg selv, det er et problem. Det jeg liker dårlig er at det blir så mye frem og tilbake. Det er dårlig gjort, ikke minst for dem som er utenbys fra og som trenger piggdekk. Urettferdig, blir det. Det er slett ikke greit at de drar inn penger på den måten, sier Ingrid Melting.

Må jeg velge, velger jeg miljøet, smiler Beathe Kroppan - som har den bratteste bakken. Foto: Kim Nygård
Ingrid Melting liker ikke at politikerne drar penger ut av folk på den måten. - Da blir det mer som en ekstra skatt, sier hun. Foto: Kim Nygård
Arvid Solum synes piggdekkavgift er helt greit. Men merker at dekkene polerer kryssene. Foto: Kim Nygård
Bjørn Melting er skeptisk til miljøeffekten, men ser at veier slites av pigg. Foto: Kim Nygård