En mann døde og to ble alvorlig brannskadd etter den eksplosjonsartede brannen på Trondheim bil-demontering 26. mai i år. Arbeidstilsynet ble raskt koblet inn, og gjennomførte tilsyn hos bedriften.

Tilsynsrapporten, som Adresseavisen har fått innsyn i, avdekker at bedriften har store avvik i forhold til kravene i blant annet arbeidsmiljøloven.

- Det har vært vanskelig for oss å dokumentere det arbeidet vi har gjort, fordi mange av dokumentene og datautstyret gikk opp i flammer under brannen. Det gjør at det er veldig svart-hvitt det som står i rapporten. Jeg mener at ikke alt stemmer, sier Belinda Skibnes Ramberg, daglig leder og medeier av Trondheim bil-demontering.

- Tank falt ned

Brannen oppsto i et rom hvor bedriften lagret drivstoff etter miljøsanering av biler. Ifølge tilsynet ble et «tankanlegg» med åtte modifiserte og ombygde 1200 liters rustfrie tanker brukt til oppbevaringen. Fem av disse inneholdt brennbar væske. Den aktuelle ettermiddagen falt en av disse tankene ned fra en stålreol hvorpå det oppsto lekkasje på gulvet. De som var til stede i rommet forsøkte å bruke en truck til å løfte på plass tanken. Den fatale brannen i rommet oppsto etter dette, går det frem i tilsynsrapporten fra Arbeidstilsynet.

Her kan du lese alt om Øysand-brannen

Mye av rapporten omhandler måten drivstoffet ble oppbevart på hos Trondheim bil-demontering, og Arbeidstilsynet vurderer det slik at «virksomheten ikke har kunnskap om hvordan oppbevaring og håndtering av kjemikalier skal utføres». Likevel, ombyggingen av tankene, plasseringen, oppstillingen og sikringen av dem, ble utført av egne ansatte i bedriften. De endringer som ble gjort på tankene er i strid med produsentens anbefalinger for tankenes bruksområde, går det videre frem av rapporten.

«Svært alvorlig»

Stålreolene som tankene sto på var montert og modifisert av de ansatte i strid med monteringsbeskrivelsen, ifølge rapporten. Reolene var heller ikke festet til gulvet, og det var gjennomført sveisearbeider på bærebjelkene. Det reagerer Arbeidstilsynet på:

«At virksomheten utfører sveisearbeider på bærebjelker i reolsystem, da for å sette fast tanker, er å anse som svært alvorlig. Et slikt sveisearbeid kan forringe bæreevnen til bjelken betydelig og i ytterste konsekvens være årsaken til at en ulykke inntreffer», heter det i rapporten.

- Dette var en alvorlig ulykke. Det varselet om pålegg som vi har gitt nå, har som hensikt å gi grunnlag for forbedring for videre drift. Vi ønsker ikke å kommentere avvikene ut over dette. Konsekvenser av ulykken er en del av etterforskningen, og politiet vil konkludere om noen har straffansvar for det som skjedde, sier regiondirektør Stig Magnar Løvås ved Arbeidstilsynet Midt-Norge.

- De fant ikke noe galt

Trondheim bil-demontering har nå mulighet til å komme med et tilsvar til rapporten før Arbeidstilsynet eventuelt vedtar påleggene. Belinda Skibnes Ramberg ønsker ikke å kommentere innholdet i rapporten til Arbeidstilsynet ytterligere. Hun påpeker imidlertid at Arbeidstilsynet og brannvesenet var på tilsyn hos bedriften kort tid før brannen. Det ble da ikke funnet noen avvik.

- Det er veldig uheldig det som har skjedd, sier Ramberg.

Mangler opplæring

I den siste tilsynsrapporten etter brannen påpeker Arbeidstilsynet også flere andre forhold ved bedriften:

De hadde ikke foretatt risikovurdering av helsefare ved håndtering av kjemikalier.

Bedriften kunne ikke dokumentere beredskapsplan for nødssituasjoner ved arbeid med kjemikalier.

De ansatte hadde ikke fått opplæring i arbeid med farlige kjemikalier.

Arbeidsgiveren hadde ikke gjennomgått opplæring i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS).

Arbeidstilsynet ber Trondheim bil-demontering om å sørge for et systematisk HMS-arbeid samt at lederen skal ha opplæring i HMS-arbeid.

- En leders HMS-opplæring og god internkontroll er grunnleggende for å drive godt HMS-arbeid i en virksomhet, sier Løvås.

Snart ferdig med etterforskningen

Både Arbeidstilsynet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap anmeldte Trondheim bil-demontering i etterkant av brannen.

Etterforskningsleder Grethe M. Fossum ved Melhus lensmannskontor opplyser at det fortsatt gjenstår noen avhør, før saken er ferdig etterforsket.

- Jeg har som mål å få sendt min påtaleinnstilling til statsadvokaten før jul, sier politiadvokat Aage Sliper Midling ved Sør-Trøndelag politidistrikt.

- Hva er din kommentar til rapporten fra Arbeidstilsynet?

- Den er politiet kjent med, og vi har brukt den under etterforskningen, sier Midling.

- Det har vært vanskelig for oss å dokumentere det arbeidet vi har gjort, fordi mange av dokumentene og datautstyret gikk opp i flammer under brannen. Det gjør at det er veldig svart-hvitt det som står i rapporten. Jeg mener at ikke alt stemmer, sier Belinda Skibnes Ramberg, daglig leder og medeier av Trondheim bil-demontering. Foto: Mariann Dybdahl
- Dette var en alvorlig ulykke. Det varselet om pålegg som vi har gitt nå, har som hensikt å gi grunnlag for forbedring for videre drift. Vi ønsker ikke å kommentere avvikene ut over dette, sier regiondirektør Stig Magnar Løvås ved Arbeidstilsynet Midt-Norge. Foto: VEGARD EGGEN, Adresseavisen