Gikk galt: Dekkene på vogntoget ble kontrollert ved Lerøy Midt. Ved Krokstadøra havnet bilen utenfor veien. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen

Hos Lerøy Midt på Hitra har et vogntog fra det litauiske selskapet Girteka parkert utenfor lakseslakteriet på Dolmøya.

Kent Arne Østensen gestikulerer, og prøver å forklare den ukrainske sjåføren hva han vil.

- Dekkene, vi vil sjekke dekkene på bilen din.

Roman Divnych klatrer ned fra førersetet, og går sammen med Østensen rundt den lange doningen. Hvert eneste dekk blir inspisert. Til slutt spør Østensen etter vinterkjettingene. Han avrunder med et OK i kontrollskjemaet, og bilen er klarert for å bli lastet.

- Dekkene har god mønsterdybde og er forskriftsmessig merket. Det var også nok kjettinger med, sier Østensen, som jobber med logistikk ved lakseslakteriet.

Han opplever sjelden sure kommentarer fra sjåførene.

- De fleste synes det er helt greit at vi sjekker, spesielt de norske sjåførene, sier Østensen.

Måtte rette opp feil

Lerøy Midt er en av over 30 midtnorske bedrifter som deltar i Trygg Trailer. Prosjektet gjennomføres i samarbeid mellom tranportkjøpere og Statens vegvesen. Syv sjømatbedrifter i Midt-Norge er med.

Trygg Trailer ble startet i 2010 på initiativ fra en lakseeksportør i Nord-Norge. Senere er prosjektet blitt landsomfattende. Omkring 120 bedrifter fra ulike bransjer deltar i prosjektet.

Ansatte ved bedriftene har fått opplæring av Vegvesenet slik at de kan foreta en enkel kontroll av vinterdekk, kjettinger og utstyret for lastsikring på kjøretøyene som kjører for bedriftene.

- I fem tilfeller har midtnorske bedrifter i prosjektet nektet opplasting av vogntog før feil og mangler er rettet opp. Bedriftene har fulgt opp på en imponerende måte, sier koordinator Kjell Johansen i Vegvesenet.

Han mener prosjektet har forebyggende effekt.

- Ryktet sprer seg raskt når en bedrift begynner å kontrollere kjøretøyene som leies inn. Vi arbeider nå for å få med flere bedrifter og bransjer, sier Johansen.

En evaluering av prosjektet viser at halvparten av bedriftene i undersøkelsen har avdekket feil og mangler ved de kontollerte kjøretøyene på vintertid.

Føler et ansvar

Åtte-ti «laksetrailere» i døgnet henter fisk ved Lerøy Midts lakseslakteri. Når det er mye snø, glatte veier og vanskelige kjøreforhold sjekkes samtlige kjøretøy, ellers tas det stikkprøver.

- Vi føler et moralsk ansvar for at transporten er trafikksikker. Selv om vi bare er et supplement til det Vegvesenet og politiet gjør, har bidraget vårt positiv effekt. Standarden på utstyr og bilmateriell har bedret seg vesentlig de siste årene, sier produksjonsdirektør Frode Arntsen i Lerøy Midt.

Hvert døgn kjører omkring ett hundre tunge kjøretøyer med laks fra Hitra og Frøya til kunder i inn- og utland. Tidsmarginene er stramme, laksen skal helst være levert hos de europeiske kundene i løpet av et par døgn.

- I ytterste fall kan vi nekte å laste en trailer hvis vi mener den har for dårlige dekk. Det har ikke skjedd foreløpig, men i en rekke tilfeller har vi gitt sjåførene beskjed om å skifte ett eller flere dekk før de får laste. Vi har lokale verksteder som skifter dekkene, sier Arntsen.

Går ikke langt nok

Nylig havnet en «laksetrailer» utenfor veien på Krokstadøra. Vogntoget fraktet laks fra Lerøy Midt på Dolmøy. Der ble den sjekket før opplastingen, viser bedriftens egen logg.

- Alt var ok med dekkene. Men det var glatt, og ulykken viser hvor viktig det er å avpasse farten etter forholdene. De fleste sjåførene tar ansvar. Vegvesenet gjør også en bedre jobb med strøing og brøyting på lakseveien, sier Arntsen.

Regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, Roar Melum, ser positivt på at bedrifter fra stadig flere bransjer har kommet med i prosjektet.

- Det er riktig å ansvarliggjøre de som kjøper transport enda mer, men Trygg Trailer har begrensninger. Prosjektet fanger for eksempel ikke opp rammebetingelsene for transportoppdragene. Ofte er tidsfristene svært knappe, sjåførene kjører under et hardt press og risikerer å måtte bryte loven for å holde avtalene, sier Melum, som er regionsjef for Trøndelag.

Melum mener bedriftene kan påvirke transportselskapene på flere måter enn gjennom Trygg Trailer-kontroller.

- Alle bedrifter kan nedfelle et krav om sikkert transport i sitt etiske regelverk og verdigrunnlag. Så kan de informere alle kontakter om at brudd betyr gult kort, eller avslutning av kontrakten. Det er et språk alle forstår, sier Melum.

Føler ansvar: Produksjonsdirektør Frode Arntsen mener Trygg Trailer har vært vellykket. Lerøy Midt kom med i prosjektet høsten 2013. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen