- Hvis vi får spørsmål om vi kan etablere et slikt senter, så sier vi ja til det. Dette er veldig interessant og spennende, sier Arnfinn Stendahl Rokne, direktør ved Vitensenteret i Trondheim.

Foreløpig er det ikke bestemt hvor de regionale talentsentrene skal etableres, men de skal plasseres i tilknytning til flere av landets vitensentre, opplyser Kunnskapsdepartementet. Den tanken liker Stendahl Rokne.

- Det er kult at de peker på Vitensentrene. Det gir oss et løft som faginstitusjon. Vi er ikke bare et artig sted hvor en leker med vitenskap, sier han.

Bedre i matte

Det er i forbindelse med tiltaksplanen for realfag regjeringen lanserer talentsentrene. Ett av målene er at flere skal prestere på et høyt nivå i realfag.

- Talentsentrene er et av mange tiltak vi nå setter i gang for å øke barn og unges læring i matematikk, naturfag og teknologi, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Sentrene er inspirert av Science talenter ved Sorø Akademi i Danmark. Her deltar elever fra grunnskoler og videregående skoler i realfaglige nettverk, noe som ifølge departementet har ført til både økt motivasjon og mer tilpasset undervisning.

- I første omgang er regionale talentsentre for realfag et forsøksprosjekt. Her skal elevene få hjelp til å gå i dybden og få større faglige utfordringer. Regjeringen ønsker å skape en positiv realfagskultur, der det er lov å være god. Elever med spesielt talent for realfag kan fort bli faglig ensomme på egen skole. Ofte får de ikke nok utfordringer og de savner elever de kan samarbeide med og bli faglig utfordret av, sier kunnskapsministeren.

Verden av muligheter

Arnfinn Stendahl Rokne sier de så langt ikke har fått noen henvendelse om etablering av et slikt talentsenter, men peker på at det er naturlig at Trondheim får ett.

- Vi er det nest eldste Vitensenteret i landet, og har mange års erfaring. I tillegg er vi tettere på forsknings- og universitetsmiljøet enn andre vitensentre, sier Stendahl Rokne som også trekker frem Trondheims posisjon som kunnskapshovedstad og kunnskapsby.

- Hva kan dere bidra med?

- Vi har litt andre forutsetninger enn skolene. Vi er en nøytral arena, og vi er en arena som har stor fleksibilitet. Her kan elever jobbe med teoretisk regning, og så kan de jobbe praktisk med for eksempel en 3d-printer eller en laserkutter. Vi har et verksted som er rigget for avansert arbeid, så det står ikke på fasilitetene. Her kan det åpne seg en verden av muligheter, sier Stendahl Rokne.

Svake elever

Tiltaksplanen for realfag skal også bidra til å løfte svake elever.

- I dag går én av fem ut av ungdomsskolen uten å kunne regne skikkelig, og det er en utfordring vi må ta på alvor, påpeker statsråden.

Fra høsten av vil elevene merke flere av tiltakene i regjeringens realfagsstrategi: Elever i 5.–7. trinn vil få en time ekstra med naturfag i uka, fordypning i matematikk blir et eget fag på ungdomsskolen, og kan tilbys som alternativ til andre fremmedspråk og koding blir eget valgfag i 30 forsøkskommuner.

Mer naturfag: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen besøkte i høst Singsaker skole. Da lovte han en ekstra naturfagtime for elevene i 5.-7. trinn. Nå vil han også etablere talentsenter for flinke elever. Foto: Nils Toldnes
Hjelper talenter: Direktør ved Vitensenteret, Arnfinn Stendahl Rokne, vil gjerne utvikle et talentsenter for elever som presterer godt i realfag. Foto: Jens Søraa