Blant annet koster en deodorant fra Clarins ti kroner mer for kvinner enn menn. En dusjsåpe fra Palmolive koster 29,30 kroner for menn, mens samme dusjsåpen markedsført mot kvinner koster 36,90 kroner. Det viser en prissammenligning Adresseavisen har utført av flere produkter.

- Dette er grunnløse prisforskjeller og det er forståelig at forbrukerne reagerer. Forbrukere kan velge et annet produkt og bruke forbrukermakten hvis de oppdager slike prisforskjeller, sier fagdirektør Gunstein Instefjord for produktsikkerhet, mat og handel ved Forbrukerrådet.

Butikkene står fritt til å bestemme prisen på ulike varer.

- Det er viktig som forbruker å være bevisst på pris og at man betaler riktig pris. Det bør ikke være grunnløse forskjeller mellom kjønnene, sier Instefjord.

Stortingspolitiker Arild Grande (Ap) mener må kjedene rydde opp

Adresseavisen undersøkte produktene (se grafikk) i forskjellige butikker og nettbutikker 1. februar og 2. februar i år. Produktene ble sammenlignet i samme butikk og på samme tidspunkt.

Prisforskjell på andre tjenester kan være ulovlig og Likestillingsombudet tidligere slått fast at det er ulovlig med ulike priser på dame og herreklipp.

Større betalingsvilje

Prisforskjellene skyldes kvinner er villig til å betale mer for disse produktene, ifølge professor.

- Forskjellige priser for menn og kvinner skyldes blant annet at kvinner er vant med å betale disse prisene for slike produkter. Kvinner bruker generelt og mer penger på produkter som kosmetikk og det er derfor lettere å ta bedre betalt. Prisen på hvert produkt er derfor mindre viktig for forbrukeren. Betalingsviljen for slike produkter er større blant kvinner, sier professor Ragnhild Silkoset ved Handelshøyskolen BI. Hun er ekspert på prising av varer og tjenester.

Silkoset sier at det er flere mekanismer som spiller inn når enkelte produkter er dyrere for kvinner enn for menn.

- Det er enklere å prise varer som er markedsført mot forskjellige kjønn ulikt fordi de aller fleste vil enten identifisere seg som mann eller kvinne. Det gjør det lettere å gjøre forskjell. Hvis man for eksempel har lavere priser for studenter så vil andre grupper føle at det er urettferdig. Det er også andre ting som spiller inn på prissettingen, som for eksempel plasseringen i butikken, sier hun.

Prisforskjeller i andre land

Den britiske avisen The Times gjorde for kort tid siden en undersøkelse av hundrevis av produkter der de så på prisforskjellene på de samme varene markedsført mot menn og kvinner. De fant at produktene som ble solgt i England var i snitt 37 prosent dyrere for kvinner enn for menn.

Forbrukerrådet i New York har nylig også gjort en lignende studie. De sammenlignet mannlige og kvinnelige versjoner av over 800 produkter og fant den samme trenden. Undersøkelsen viser at kvinner betalte mer for 42 prosent av varene, menn betalte mer for 18 prosent av varene og i resten av tilfellene var prisene de samme. Varene markedsført mot kvinner i undersøkelsen i New York kostet i snitt syv prosent mer.

- Undersøkelsene fra USA og England viser at dette er noe vi må være oppmerksomme på. Vi må ha flere eksempler for å fastslå at det er slik også i Norge, men eksemplene Adresseavisen har funnet bekrefter at dette er noe vi bør undersøke også her, sier Instefjord i Forbrukerrådet.

I England fant man også at en del leker, blant annet en sparkesykkel, som var markedsført mot jenter var dyrere enn de samme produktene markedsført mot gutter. Adresseavisen har undersøkt det samme produktet i en norsk nettbutikk og finner ikke tilsvarende prisforskjeller her.

- Viktig med gjennomsiktighet

Fagdirektøren i Forbrukerrådet sier at det er vanskelig å vite om det er like store forskjeller i Norge som i USA og England.

- Det er viktig med gjennomsiktighet i markedet for å hindre slike prisforskjeller. På en del områder i Norge har vi god gjennomsiktighet og er blant annet langt fremme på handel på internett. Det kan være med å minske forskjellene fordi det gjør det lettere å sammenligne priser for forbrukerne, sier Instefjord.

Adresseavisen har vært i kontakt med likestillings- og diskrimineringsombud Hanne Bjurstrøm, men hun uttaler at hun ikke har anledning til å kommentere saken.