- Målsettingen for superbussene er en gjennomsnittshastighet på 30 kilometer i timen, forteller Storrønning.

I dag er gjennomsnittshastigheten for AtBs ruter i Trondheim mellom 22 og 23 kilometer i timen.

Det innebærer en hastighetsøkning på 30 prosent. For at det skal være mulig er AtB avhengig av en rekke faktorer.

De viktigste handler om superbusstraseer og kollektivfelt.

Tre superbussruter fra august 2019

AtB planlegger tre superbussruter fra august 2019: Kattem – Heimdal/Ranheim, Tiller – Lade – Strindheim og Byåsen – Midtbyen – Dragvoll.

Superbussene skal ha avgang hvert tiende minutt på de tre rutene.

- Det må etableres kollektivfelt på flere steder av rutenettet. Superbussen bør også ha egen trase langs enkelte deler av de tre rutene, sier plan – og driftssjef Harald Storrønning i AtB.

I en rapport etter prøvekjøring av en hollandsk superbuss mellom 10. og 16. desember i fjor blir det pekt på i alt ni strekninger hvor det bør bygges kollektivfelt.

Totalt dreier det seg om flere hundre meter med egen trase og kollektivfelt.

I tillegg må de aller fleste av holdeplassene langs de tre rutene bygges om til superbusstandard.

Dette er bymiljøavtaler (PDF)

Svart asfalt i vinterhalvåret

Vintervær med snø og glatte veier kan også bli en stor utfordring for fremkommeligheten.

- I dag påvirker snøfall framkommeligheten for bussene. Det kan vi ikke tillate med superbussene. Skal vi holde rutetidene også om vinteren må vi ha svart asfalt på hele strekningen langs de tre rutene.

Det gjelder også de deler av rutene som ikke går langs E6, sier Storrønning.

15 sekunder stopptid på holdeplassene

I tillegg skal følgende faktorer sørge for størst mulig hastighet langs rutene og kortest mulig stopptid på holdeplassene:

* Ingen betaling om bord.

* Maksimum 15 sekunder stopptid på holdeplassen for av- og ombordstigning.

* Signalprioritering i lyskryssene i sentrum.

* Færre holdeplasser. Avstanden mellom holdeplassene på superbussrutene blir 500 – 700 meter mot 350 meter på øvrige ruter.

Tiden er knapp

Tiden er knapp for både planleggere og politikere i det største kollektivløftet noensinne i Trondheim. Fra 2019 skal nærmere 40 superbusser trafikkere tre ruter.

Innføring av superbussrutene blir en del av rutestrukturprosjektet. Neste anbudsperiode i kollektivtrafikken for Stor-Trondheim ser ut til å bli 2019 – 2029.

Fem prosjektgrupper som beskriver fremtidens rutestruktur, valg av materiell, billettering og informasjonsløsninger leverer om kort tid sin innstilling.

Etter planen skal fylkestinget behandle forslaget til nytt kollektivtilbud i juni 2016. Til høsten skal kollektivtilbudet lyses ut på anbud.

- Etablering av superbussruter er et byutviklingsprosjekt og et prestisjeprosjekt for Trondheim. Vi jobber tett med Trondheim kommune og andre etater med planene.

For å bli ferdig med superbussprosjektet i tide må det tas en rekke beslutning i løpet av forholdsvis kort tid med tanke på traseer og reguleringsplaner. Det haster med å få fjernet flaskehalser og å få bygd om holdeplassene.

Det er viktig at de instansene som er involvert skjønner at framdriften i prosjektet er avhengig av et viss tempo. Vår største utfordring blir å tydeliggjøre hva som må være klart til oppstarten i 2019.

Det er ikke å kjøpe superbussene som er utfordringen, men å sørge for at den nødvendige infrastrukturen er på plass, understreker Storrønning.

Superbuss med svak motor

En 23,8 meter lang superbuss fra den nederlandske bussleverandøren Van Hool med plass til totalt 152 passasjerer ble testet ut i Trondheim mellom 10. og 16. desember i fjor.

Rapporten etter den ukelange prøveperioden er helt entydig.

De 280 hestekreftene superbussen var utrustet med var altfor lite for superbusstraseene i Trondheim.

Den lave motorkraften ble særlig tydelig da bussen ble tester i Okstadbakkene.

Da var den 24 meter lange bussen ute av stand til å følge annen trafikk opp bakken og kom knapt opp i 40 kilometer i timen.

"Dersom det skal innføres tilsvarende busser i Trondheim, bør man altså sikre at motorkraften er tilstrekkelig for traseene den skal kjøre på", skriver AtB i sin oppsummering.

Holdeplass. Det skal bygges egne superbussholdeplasser, slik som denne i Prinsenkrysset, langs hele traseen på de tre superbussrutene. Foto: Marianne Tønset
Kollektivfelt. Et av suksesskriteriene for superbussen fra 2019 er bygging av flere kollektivfelt. Foto: Therese Alice Sanne, Adresseavisen