I møtet ble det klart at det mest sannsynlig går mot en utbygging av E6 nord først. Det vil si strekningen Trondheim–Værnes–Åsen.

- På direkte spørsmål fikk vi til svar at det ikke ville stå ferdig en E6 sør i 2023, sa en skuffet Tore O. Sandvik rett etter at møtet var over.

Fylkespolitikerne bestemte plutselig at møtet med det helstatlige selskapet skulle lukkes for pressen. Her kan du lese hvordan de forklarer dette.

Skuffelse i sør

Det var i forrige uke at det ble det kjent at det nye statlige veiselskapet Nye Veier skal bygge 115 kilometer E6 i Trøndelag –med en prislapp på 26 milliarder kroner. Selskapet ga uttrykk for at nord ville bli prioritert før sør.

Dermed var veikampen mellom nord og sørfylket i gang–med fylkestoppene Tomas Hallem (Sp) og Tore O. Sandvik (Ap) i hissig ordkrig. Fylkesordfører Sandvik mener Hallem og resten av nordtrønderne har forpliktet seg til å prioritere E6 sør, mens Hallem forholder seg til et lokalt vedtak i Nord-Trøndelag om at E6 nord skal prioriteres. Men veiselskapet er suverent og det er de som plukker prosjekter ut fra hva som er samfunnsøkonomisk best. Like fullt forkynte Tore O. Sandvik at onsdagens møte skulle brukes til å overbevise Nye Veier om at det er strekningen Melhus–Ulsberg som må bygges først av de nye veiene i Trøndelag.

- Skulle ikke du overtale veiselskapet med de gode faglige argumentene om at sør er bedre?

- Jeg har ingenting jeg skulle sagt. Og veiselskapet har ikke lov å ta hensyn til politiske prioriteringer.

Fylkesrådsleder Anne Marit Mevassvik sier at hun skjønner skuffelsen fra sørfylket.

- Vi fikk litt mer kunnskap og hva vi kan gjøre for å få mest mulig vei i Trøndelag, men også hva som er problematisk med tanke på E6 sør, kommenterte hun.

Kan rykke bak i køen

Årsakene til at nord foretrekkes er at det er flere som bruker denne veien, ulykkesbelastningen i området Kvithammer–Åsen er veldig høy per kilometer, og det er også et rimeligere prosjekt.

Veiselskapet vil regne ut hva som er mest samfunnsøkonomisk lønnsomt og klart for bygging. En slik evaluering vil skje hvert halvår. Det betyr at selv om hovedprosjektene i Trøndelag ligger godt an per i dag, så kan man sakke bak i køen om det påløper nye kostnader som gjør dem mindre lønnsomme. Da kan plutselig andre prosjekter rykke foran. Derfor fikk ikke de trønderske politikerne noe som helst svar på verken oppstartsdato eller ferdigstillelsesdato.

Ikke skuffet

Høyre, representert Henrik Kierulf og Guro Angell Gimse, var mer fornøyd.

- Vi kan ikke ha en politisk ledelse som bare er opptatt av å kritisere regjeringen og veiselskapets prioriteringer. Det viktige er ikke rekkefølgen på når veiene skal bygges, men at det skal bygges mye vei i Trøndelag, raskt og effektivt, sier Kierulf.

- Sier du nå at Høyre, som lovte ny E6 sør innen 2021 over hele forsida i Adresseavisen foran forrige stortingsvalg, ikke er pittelitt skuffet over at man ikke lenger aner når det kommer ny E6 sør?

- Det drysser 26 milliarder over vei i Trøndelag. En helhetlig utbygging i vår region, det er det som betyr noe for oss.

- Men nå skal prosjekter over hele landet vurderes ut fra samfunnsøkonomiske beregninger hvert halvår. Kan dere være sikre på at 26 milliarder faktisk kommer til landsdelen?

- Det kan vi ikke være sikre på. Desto viktigere at vi sørger for at alle reguleringer og planer er klare, slik at vi ikke rykker bak i køen, svarer Guro Angell Gimse.

- Prioriterer E6 nord

Administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland, beskriver møtet som «veldig godt».

- Slik vi har vurdert det i første omgang, er det høyere samfunnsnytte nordover. Vår anbefaling nå er at alle lokale krefter samarbeider så godt som mulig – både Sør- og Nord-Trøndelag er langt oppe i vår prioritering totalt sett.

- Dere har ikke fått faglige argumenter her som kan endre synet på at nord kommer først?

- Nei, vi har brukt mest tid på å diskutere fakta og hvordan vi skal vurdere samfunnsøkonomisk nytte. Det ligger allerede en prioritering av sør der fra tidligere, det er riktig. Vi har vurdert nord og sør hver for seg, og når vi ser på hele strekningen fra Trondheim–Værnes–Åsen, er det nord som kommer best ut på samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Det som slår inn er: Trafikkmengde, ulykkesbelastning og tidsreduksjon for trafikantene Så ser vi ekstra på ulykkesbelastningen. Gitt at dataene i vår modell er riktige, gir dette nord prioritet.

Les kronikken «Tid for Trøndelag» skrevet av Høyre-toppene

- Er det nå fastslått at dere starter med E6 nord?

- Vi går inn i det arbeidet nå ja. Det er for så vidt fullt trykk på begge strekningene, men vi prioriterer oppstart av Trondheim nordover på grunn av best samfunnsøkonomisk nytte. Men E6 sør er ikke dyttet ut i det ytterste mørke. Nå skal vi gå inn i de ulike samarbeidsforaene og skape god forutsigbarhet for nye E6 sør.